Efterfesterna har blivit många för Lidingöbandet vars medlemmar har hängt ihop sedan tonåren.

Under tolv år tillsammans har de också samlat en stor publik. I topp bland bandets Spotify-låtar ligger låten ”Supa” – som strömmats ­nästan 20 miljoner gånger.

Killarnas telefoner plingar jämt och ständigt med ­frågor om drinkar och förfest, då de har filmer om saken på sin Youtube-kanal.

– En idé som dök upp var att det vore skönt att kunna säga ”kolla sidan 33 i boken”, vid frågor om drinktips, ­säger Christopher Martland.

Nu har killarna därför gett ut drinkboken ”De vet du: drinkar och groggar som alla kan göra” (förlag: Spritz Lit).

En riktigt tillgänglig drinkbok passar även den som bara har en gammal sprite i kylen, menar Lidingökillarna.

En riktigt tillgänglig drinkbok passar även den som bara har en gammal sprite i kylen, menar Lidingökillarna.

Pekka Pääkkö

Tor Wallin, Johan Gunterberg och Christopher Martland har tillbringat mycket tid i olika loger med ett begränsat utbud i kylen. Samtidigt har de insett att många drinkar kräver shakers och fina ingredienser.

Dåliga drinkar

– Så vi har med rätt dåliga drinkar i boken också. Ifall man inte har mycket att ­jobba med. Det ska räcka att gå till Willys, säger Christopher Martland.

– Vi har hittat ett antal nödlösningar genom åren. En gammal Sprite i kylen och en gnutta Explorer kan till exempel räcka, säger ­Johan Gunterberg.

Ni har många följare – känner ni något ansvar för ert budskap?

– Pratar vi drinkbok nu så är det en bok med roliga drinkar att dela med nära och kära. Boken passar inte bra för drickande i ensamhet när man mår dåligt. När man kör bil ska man inte sitta och läsa den heller, ­säger Tor Wallin.

Tor Wallin, Johan Gunterberg och Christopher Martland visar upp drinken som fått namnet Dyngnacke.

Tor Wallin, Johan Gunterberg och Christopher Martland visar upp drinken som fått namnet Dyngnacke.

Pekka Pääkkö

Nya forskningsrön har kommit kring att vi ska dricka betydligt mindre än vi trodde. Hur ser ni på det?

– Vi trodde vi var safe där, men det verkade vara ganska få enheter i månaden som behövdes för att vara i riskzonen. Men vi alla är gamla sportkillar så vi har aldrig tyckt att det har varit svårt att dricka lagom.

– Äter vi middag innan en spelning tar vi cola zero eller pepsi max. Men skulle säga att vi dricker smart, det är inte kul att bli bakis. Speciellt när man kommit upp i åren lite.

Stor på internet

När killarna drog igång var Youtube ganska nytt, och syftet med deras påhitt skoj och lek.

– Många försökte nog lite för mycket med att synas. Jag tror att publiken kände att ett kompisgäng som bara har kul var lättare att tycka om, säger Christopher Martland.

– Att bli stor på internet var ganska nytt då, och många ville hajpa sina supergrejer. Men vi la bara ut ­saker, säger Johan Gunterberg.

Tor Wallin, Christopher Martland och Johan Gunterberg i rummet där de spelar in sina poddar.

Tor Wallin, Christopher Martland och Johan Gunterberg i rummet där de spelar in sina poddar.

Pekka Pääkkö

Var det tuffa tongångar i kommentarsfälten?

– Vi har fått väldigt lite hat. Jag tror att vi har 100 miljoner visningar och 99,7 procent tummar upp. Ser vi en dålig kommentar så skickar vi den till varandra och skrattar, säger Christopher Martland.

Eftersom provokation i allmänhet fungerar vet gruppen vad de ska göra om det går åt pipsvängen.

– Om vi tappar allt, då kommer Tors nakenbilder upp. Där har vi en livlina.