När de nya tågen började trafikera Roslagsbanan i höstas var det utan tågvärdar. I stället skulle kameror användas för att exempelvis säkerställa att ingen resenär kom i kläm när dörrarna stängdes. De nya tågens dörrar har även klämlister som ska reagera om någon kommer i kläm och då öppnas igen.
Men från förar- och fackföreningshåll fanns även annan oro när tågvärdarna togs bort. Den oron finns kvar.
– Det som oroar oss fortfarande är ensamarbetet, att man blir själv på tåget, säger Helena Wallin, förare och ordförande i Sekoklubben för Roslagsbanan.
De första månaderna har enligt Helena Wallin inte inneburit speciellt många incidenter där en tågvärd kunnat vara behövd. Men det tror hon även kan bero på att det bara är tre tågset, där ett består av två vagnar som är i trafik i dagsläget. Med fler tåg ser hon även att fler incidenter kan uppstå.
– Risken ökar med fler tåg, säger hon.
Monica Törnquist, bosatt i Täby Kyrkby, saknar tågvärdar på de nya tågen. I april var hon med om en klämolycka där dörrarna slog igen när hon skulle stiga på.
– Precis när jag var vid tröskeln slog dörren igen. Jag hade ryggsäck på ryggen och dörren träffade på baksidan av axeln och på ryggsäcken. Jag snubblade till och det var väldigt obehagligt, säger hon.
Händelsen orsakade ingen fysisk skada, men har satt spår. I dag tänker hon till när hon ser att det är ett nytt tåg som rullar in.
–Jag skyndar mig extra, säger hon.
Frustrerande resenärer
Nyligen inträffade även en händelse där ett av de nya tågen blev stående på rälsen.
– Då var föraren själv där och skulle prata med resenärer, trafikledningen och de som skulle hjälpa honom att få igång tåget igen. Det upplevde han som väldigt jobbigt. Resenärerna blev till slut frustrerade när de inte fick information och gick och knackade på förarhytten och då blir det ännu värre, säger Helena Wallin.
Även om de nya tågen är byggda för att användas utan tågvärdar har Helena Wallin inte gett upp och Seko jobbar aktivt för att få dem även på nya tågen.
– Vi har en löpande dialog och den lever, säger hon.
Mer än så vill hon inte kommentera innehållet i dialogen med Transdev som sköter trafiken på Roslagsbanan.
En motivering till att avveckla tågvärdarna var att lokförarna och ett övervakningssystem skulle kunna garantera tryggheten för resenärerna. Resenären och Hägernäsbon Oscar Wikander är inte helt övertygad om det. Han menar att kameror inte kan stoppa exempelvis pågående våld eller övergrepp.
Tågvärdar ska sluta användas. På de nya tågen finns inga tågvärdar.
Malin Lövkvist
Helena Wallin påpekar att de nya tågen inte innebär någon ökad kring på- och avstigning och att säkerheten vad gäller själva tågresan kan garanteras. Men hon delar uppfattningen om förebyggande och avstyrande effekter med tågvärdar.
– Det finns fall med sexuellt ofredande där tågvärden har klivit in och avstyrt. Det har man inte en chans att göra som ensam på tåget, säger hon.
För Helena Wallin och facket fortsätter kampen.
– Att jobba ensam på tågen är något som ingen egentligen vill, säger hon.