SL:s styrelse ställdes inför ett svårt dilemma i höstas, när det visade sig att de egna tjänstemännen mot alla regler hade skrivit på betalningsgarantier på över 200 miljoner kronor.

Betalningsgarantierna ställdes ut till ett antal underentreprenörer inom tvärbanebygget, där huvudentreprören Gülermak hade hamnat i ekonomisk kris och senare kastades ut av SL.

Oppositionen överklagade

För att undvika att bli stämda av entreprenörerna beslöt regionens trafiknämnd i november att låta SL betala ut pengarna.

Men detta beslut var olagligt, konstaterar nu förvaltningsrätten, dit den politiska oppositionen hade vänt sig med ett överklagande.

Enligt domen strider trafiknämndens beslut mot bestämmelserna i kommunallagen och ska därför upphävas.

– Domstolen förklarar med all önskvärd tydlighet att beslut av detta slag ska fattas av Regionfullmäktige vilket vi moderater har sagt hela tiden. Det måste bli ett slut på att försöka mörklägga, runda lagen och kringgå demokratin, kommenterar oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M)

Konsekvensen oklar

Vad konsekvensen av domstolsutslaget blir är just nu oklart. SL:s jurister kom i februari fram till att SL-styrelsen själv hade mandat att besluta om utbetalningarna – och att Trafiknämndens godkännande inte behövdes.

En rättsröta som vi inte är vana att se i Sverige

"Vi har precis tagit emot domen och nu pågår en noggrann genomgång och analys. När den är klar kommer vi att kunna kommentera domen ytterligare, innan kan jag inte ge några kommentarer från oss", skriver SL:s presschef Andreas Strömberg till Mitt i.

Han kan inte hellre säga om några pengar redan har betalats ut.

"Väcker frågor om ansvarsfrihet"

Kristoffer Tamsons (M) har sin slutsats klar:

– Nu är det svart på vitt att regionstyret olagligt har ingått mångmiljonavtal och, trots prövning, olagligt betalat ut mångmiljonbelopp. Det här är en rättsröta som vi inte är vana att se i Sverige och väcker frågor om ifall ansvariga socialdemokrater och miljöpartister ens kan beviljas ansvarsfrihet, säger han.

Mitt i har sökt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) för en kommentar – men han ber att få återkomma när SL har kommit längre med sin analys av domen.

SL pyntar upp: Tar fakturan för utsparkad entreprenör

För att rädda tvärbanebygget mot Kista skrev SL:s tjänstemän på borgensåtaganden för över 200 miljoner, trots att det gick emot alla regler. Nu biter SL i det sura äpplet och betalar ut pengarna – för att undvika att bli stämda.

I början på juli 2024 bröt SL kontraktet med entreprenören Gülermak, som misslyckats med sitt uppdrag att bygga ut tvärbanan mot Kista och Helenelund.

Det som SL-ledningen inte visste var att de egna tjänstemännen, mot alla regler, hade gått i borgen för Gülermaks skulder till ett antal underleverantörer, vilket Mitt i kunde avslöja för några veckor sedan.

Då var det osäkert vad SL skulle göra, eftersom borgensåtagandena var kommunalrättsligt ogiltiga. Men nu konstaterar SL:s jurister att man ändå är tvungen att betala, eftersom garantierna är civilrättsligt bindande i förhållande till tredje man.

Riskerar rättsliga åtgärder

l annat fall riskerar SL rättsliga åtgärder "med risk för betydande merkostnader för bland annat rättegångskostnader och upplupna räntekrav".

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Därför blixtsammankallades nu trafiknämnden till ett extrainsatt möte på fredagmorgonen för att ge SL tillåtelse att betala ut pengarna.

Hittills har det kommit in krav på 145 miljoner. Totalt handlar det om fakturor på 216 miljoner som SL åtagit sig att betala.

Ingen kan idag säga när tvärbanan kommer att bli färdigbyggt till den tänkta slutstationen Helenelund.

Ingen kan idag säga när tvärbanan kommer att bli färdigbyggt till den tänkta slutstationen Helenelund.

Tomas Stark

Att man nu betalar ut dessa pengar betyder dock inte att projektet blivit dyrare för skattebetalarna, eftersom kostnaden är budgeterad sedan tidigare, understryker SL.

I nästa vecka väntas regionstyrelsen också ge det formella klartecknet till en extern revision av hela projektet med tvärbanans Kistagren, som blivit tre år försenat och flera miljarder dyrare än det var tänkt.

Moderaterna vill ha omtag

Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna röstade nej till utbetalningen vid fredagens snabbmöte och begärde att frågan istället ska avgöras i regionfullmäktige.

– Ett omtag krävs. Inte en krona av skattebetalarnas pengar ska utbetalas med mindre än att en oberoende extern granskning görs av ansvaret för den uppkomna krisen, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M). 

Sverigedemokraterna tycker att frågan borde prövas rättsligt.

– Det här är ett praktexempel på varför tjänstemannaansvar behövs, säger Samuel Stephan (SD), trafikpolitisk talesperson.

Byggandet av tvärbanans Kistagren står stilla sedan i somras. SL är skyldig underentreprenörerna minst 145 miljoner.

Byggandet av tvärbanans Kistagren står stilla sedan i somras. SL är skyldig underentreprenörerna minst 145 miljoner.

Erik Simander

SL måste betala skandalföretagets skulder – minst 145 miljoner

Gülermak sparkades ut från tvärbanebygget – nu får SL ta notan ✔ Gick i borgen – mot alla regler ✔ Kan öka ännu mer