Stockholms första parkeringshus får det tufft när miljözon klass 3 införs i delar av city den 31 december i år. Stadens syfte är att förbättra miljön och luftkvaliteten, och samtidigt snabba på omställningen till elfordon.
Fin ambition, men det får stora konsekvenser för bland annat näringsidkare och borde införas tidigast om två år, menar fastighetsbolaget Hufvudstaden.
– Vi har argumenterat för att tidsramen för införandet är för snäv. Det hade behövts mer tid att ställa om för verksamhetsutövare i området och dem som behöver ta bilen till city, skriver Karl Palm, chef för affärsutveckling vid Hufvudstaden, i ett mail till Mitt i.
Även laddhybrider som går på el kortare sträckor portas.
– Det är inte rättvist att många drabbas negativt av införandet.
Bygget av Parkaden sett från hörnet av Malmskillnadsgatan och Mäster Samuelsgatan mot Regeringsgatan 1963.
Gösta Bohman, 1963, Stadsmuseet i Stockholm
Tappar kunder
Det finns totalt 665 parkeringsplatser i Parkaden, varav 325 är laddplatser. När zonen införs räknar Hufvudstaden med ett stort tapp av parkerande, men vill inte uppge hur mycket pengar de kan förlora.
I dag är andelen elbilar för låg för att fylla parkeringshuset, men fastighetsbolaget tror att de blir fler med tiden.
– Vi arbetar även med att utveckla andra typer av erbjudanden. Exempelvis har vi installerat åtta snabbladdningsuttag som i dag är dedikerade till Taxi Stockholm. Vi ser även en efterfrågan från andra aktörer att kunna ladda i city.
Läs även: Kameror ska övervaka miljözonerna
Kulturklassat
Garaget, som ligger vid sidan av NK, ritades av arkitekten Hans Asplund, och öppnade 1965. Det var ett modernt bygge med sneda p-platser och ett avantgardistiskt så kallat sloping floor-system – genom att köra ett varv flyttade sig bilisten en våning uppåt. En spiralramp i ena hörnet gjorde utfärden snabbare.
P-huset har över 300 elbilsladdare installerade.
Hufvudstaden
För att folk lättare skulle komma ihåg var de parkerat formades fasaden på varje våning till stora siffror vända mot varandra. I bottenplan gjordes plats för butiker.
2007 blåklassades Parkaden för sina kulturhistoriska värden. Det är den högsta klassen och omfattar miljöer som bedöms ha synnerligen höga kulturhistoriska värden. Klassningen innebär att förändringar måste godkännas av Stockholms stad. Det översta parkeringsplanet fick för några år sedan grönt ljus att byggas om till den padelanläggning som finns där i dag.
– Det är detaljplanen som styr vilka förändringar som får göras. Ur ett kulturhistoriskt perspektiv är det viktigt att garaget kan fortsätta användas till det som det var tänkt, säger Malin Myrin, chef för Stadsmuseet kulturmiljö.
Troligen behövs inget bygglov för att sätta in fler laddstolpar i p-huset om det inte skulle påverka till exempel brandskyddet, enligt stadsbyggnadskontoret.
– Framförallt är detta en fråga för fastighetsägaren som avgör vad de vill göra med sin byggnad. Skulle det innebära att något kräver tillstånd från staden så kopplas vi in i det skedet, säger Joakim Hallander, tillförordnad enhetschef för bygglov Norrmalm Östermalm.
Mäster Samuelsgatan sedd mot Malmskillnadsgatan från Regeringsgatan 1966. I bakgrunden syns tre av de fem Hötorgshusen.
Göran Fredriksson, 1966, Stadsmuseet i Stockholm
Svensk Handel och Visita överklagar miljözon 3
Svensk Handel och Visita överklagar införandet av miljözon 3 till förvaltningsrätten. De anser att beslutet inte är fattat på ett korrekt sätt, och att zonen kan skada stadskärnan.
City
Kommunfullmäktige har beslutat att porta bensin- och dieselbilar från området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen.
Intresseorganisationerna Svensk handel och Visita tycker att staden har gjort en felaktig tolkning av inom vilka områden miljözon 3 kan införas och att beslutet inte är förenligt med proportionalitetsprincipen, alltså att åtgärder inte ska gå ut över det som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet.
De varnar för att zonen kan leda till ”förlorade arbetstillfällen och skada våra stadskärnor”.
– Även om överklagandet gäller Stockholm är det viktigt att vi får klarhet i regelverken. Vi vill inte att företag hamnar i en situation där 290 kommuner ges möjlighet till egna tolkningar av hur miljözon klass 3 får beslutas, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita, i ett pressmeddelande.
EU sa ja
EU har prövat om miljözonen strider mot den fria rörligheten men gav grönt ljus i april. Staden menar att luftkvaliteten blir bättre samtidigt som bullret minskar och det snabbar på omställningen till el- och biogas. Zonen ska införas i slutet av året. Planen är att utöka den i en andra etapp, som planeras att beslutas under första halvan av 2025.
Nyligen meddelande förvaltningsrätten att man inte kommer ta upp Moderaternas överklagan om att införa miljözon 3. Oppositionspartiet bad rätten om inhibition, att pausa införandet av zonen, i väntan på beslut.
Tolka olika
Nu har rätten alltså meddelat att man inte kommer att ta upp ärendet. Men intresseorganisationerna har inte krävt att införandet skjuts upp, utan vill ha klarhet i vilka krav som gäller för att en kommun ska få införa en miljözon klass 3. Annars skulle kommuner kunna tolka regelverket på helt olika sätt, menar Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk handel.
– Det skulle tillföra merkostnader och problem i planering, säger hon.
– En miljözon klass 3 ska endast få införas i tättbebyggt område när luftkvaliteten överstiger EU:s kvalitetsnormer. Det gör de inte i det här området. Dessutom har inte kommunfullmäktige rätt att besluta i de här ärendena, det är trafiknämnden som ska hantera det.
Det skulle tillföra
merkostnader.
Så kör Nilofar när hon portas från Klaratunneln
Bensin- och dieselbilar kan komma att portas i Klaratunneln. Ett sätt att minska bilismen i stan är tanken.
Taxiföraren Nilofar Shamsi tror att det blir tufft för hennes bransch.
Klaratunneln trafikeras av cirka 42 000 fordon per dygn, enligt stadens mätningar från 2018.
I slutet av nästa år kommer bensin- och dieselbilar att portas om miljözon 3 införs.
Området ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Allt som ligger innanför de fyra gatorna kommer att tillhöra miljözonen. Det gäller även Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan.
– Stänger de av den kommer man i stället att köra via Sveavägen eller hitta andra alternativ. Taxametern tickar och det blir nog dyrare för kunden när vi måste köra runt. Så ska det inte vara, säger Nilofar Shamsi, åkare och taxiförare inom Sverigetaxi.
Hon menar att branschen inte kommer att hinna ställa om i tid
– Det är väldigt bra att man är mån om miljön men det är kört för dem som har bensinbilar. Det är väldigt dyrt med elbilar och svårt att hitta stationer med snabbladdning.
Bensin- och dieselbilar portas från Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan.
Pekka Pääkkö
Ta omvägar
Nilofar Shamsi är även inspektör inom taxinätverket Cabonline och ser att allt fler ställer om till elbil men att flottan är blandad.
Taxi Stockholm uppger att 70 procent av deras fordon drivs på bensin eller diesel och därför måste ta omvägar om nya regler för tunneln börjar gälla.
– Kunderna kommer att få vänta längre på en elbil och vi förlorar inkomster. Jag hoppas verkligen att de skjuter på det eller gör ett undantag för taxi några år till, säger Nilofar Shamsi.
Det är kö till snabbladdplatserna i stan, enligt Nilofar Shamsi. "Tar batteriet slut är det bara bärgare som gäller. Du kan inte gå till en mack och hämta bensin i en dunk, till exempel".
Pekka Pääkkö
Snabba på
Stockholms stad utreder fortfarande frågan om miljözon 3 och något beslut om att införa den har inte fattats än. Syftet är att förbättra luftkvaliteten och snabba på elektrifieringen, samtidigt som fler leveranser förväntas samordnas mer effektivt.
– Genom att tänka smart kan man minska antalet fordon som kör in och ut ur city. I dag tar samma lastbil som kör in paket till Bring med sig sopor från Ragnsells. I stället för lastbilar kan företag som levererar verktyg till byggen köra med ett slags transportcyklar som kan köra på cykelbanor. Det blir smidigare och de kan röra sig överallt, säger trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).
Hur ser du på att trafiken kan komma att ta omvägar?
– Som med alla olika insatser, till exempel trängselskatt, var det folk som körde på andra vägar till en början. Men kan vi få trafiken från till exempel Östermalm att leta sig ut till Norra länken vid Roslagstull är det att föredra. På totalen bedömer vi att allt vi gör för att ställa om till hållbara transporter leder till en trevligare stad med mindre utsläpp.
Taxibranschen oroar sig för att inte hinna ställa om och hoppas på undantag?
– Vad som ingår i miljözon klass 3 är nationell lagstiftning så det kan vi inte skruva på hur som helst. Det finns angivet vilka undantag som görs. Men vi för en dialog med flera branscher och näringslivet. Det ska vi prata vidare om.
2028 stängs Klaratunneln för renovering i ett och ett halvt år.
Pekka Pääkkö
Det är kört för dem som har bensinbilar
Taxiförarens alternativa vägar förbi Klaratunneln
Vad taxiföraren Nilofar Shamsi skulle göra i dag om Klaratunneln stängdes. "Vad du än gör blir det längre, krångligare och hamnar i trafik. Men vi får se hur det ser ut då".
Exempel 1: Du ska från Gärdet till Nacka. Hur kör du då?
Genom city och sedan viia Skeppsbron till Slussen till Södermalm ich därifrån till Nacka tunnel.
Exempel 2: Du kommer från Gullmarsplan och ska till Birger Jarlsgatan.
Jag måste köra runt hela stan via klara strandleden till Norrtull och sedan Roslagstull till BirgerJarlsgatan.
Källa: Mitt i
Andel fordon som klarar miljözon klass 3 i city
Trafikkontoret har utfört trafikmätningar i området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Mätningarna visade andelen fordon som klarar miljözon klass 3.
Personbil: 13 procent
Lätt lastbil under 3,5 ton: 6 procent
Tung lastbil mellan 3.5 12 ton: 4 procent
Tung lastbil över 12 ton: 11 procent
Tung Buss: 3 procent
Källa: Stockholms stad
Registrerade el-fordon i Stockholm
Fördelning av fordon i trafik som är registrerade i Stockholms stad eller Stockholms län. För gasfordon framgår inte hur stor andel som uppfyller kraven för Euroklass 6. Statistik för bussar finns endast på nationell nivå. Gäller fordon i trafik 2022.
Personbilar
Stockholms stad: 8 procent. Gas 0,9 procent. (28 663 elbilar av totalt 358 046 personbilar registrerade husbilar)
Stockholms län: 6,6 procent. Gas 0,9 procent. (63 710 elbilar av totalt 963 881 personbilar registrerade, exkl. husbilar)
Lätta lastbilar
Stockholms stad: 4,6 procent. Gas 1,6 procent. (2 935 eldrivna av totalt 64 077 lätta lastbilar registrerade)
Stockholms län: 3,8 procent. Gas 1,5 procent. (5 317 eldrivna av totalt 139 793 lätta lastbilar registrerade)
Tunga lastbilar
Stockholms stad: 0,5 procent. Gas 4,8 procent. (33 eldrivna av totalt 6 092 tunga lastbilar registrerade)
Stockolms län: 0,4 procent. Gas 3 procent. (57 eldrivna av totalt 14 139 tunga lastbilar registrerade)
Källa: Stockholms stad, Trafikanalys
Det är kö till snabbladdplatserna i stan, enligt Nilofar Shamsi. "Tar batteriet slut är det bara bärgare som gäller. Du kan inte gå till en mack och hämta bensin i en dunk, till exempel".
Pekka Pääkkö