Klaratunneln trafikeras av cirka 42 000 fordon per dygn, enligt stadens mätningar från 2018.
I slutet av nästa år kommer bensin- och dieselbilar att portas om miljözon 3 införs.
Området ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Allt som ligger innanför de fyra gatorna kommer att tillhöra miljözonen. Det gäller även Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan.
– Stänger de av den kommer man i stället att köra via Sveavägen eller hitta andra alternativ. Taxametern tickar och det blir nog dyrare för kunden när vi måste köra runt. Så ska det inte vara, säger Nilofar Shamsi, åkare och taxiförare inom Sverigetaxi.
Hon menar att branschen inte kommer att hinna ställa om i tid
– Det är väldigt bra att man är mån om miljön men det är kört för dem som har bensinbilar. Det är väldigt dyrt med elbilar och svårt att hitta stationer med snabbladdning.
Bensin- och dieselbilar portas från Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan.
Pekka Pääkkö
Ta omvägar
Nilofar Shamsi är även inspektör inom taxinätverket Cabonline och ser att allt fler ställer om till elbil men att flottan är blandad.
Taxi Stockholm uppger att 70 procent av deras fordon drivs på bensin eller diesel och därför måste ta omvägar om nya regler för tunneln börjar gälla.
– Kunderna kommer att få vänta längre på en elbil och vi förlorar inkomster. Jag hoppas verkligen att de skjuter på det eller gör ett undantag för taxi några år till, säger Nilofar Shamsi.
Det är kö till snabbladdplatserna i stan, enligt Nilofar Shamsi. "Tar batteriet slut är det bara bärgare som gäller. Du kan inte gå till en mack och hämta bensin i en dunk, till exempel".
Pekka Pääkkö
Snabba på
Stockholms stad utreder fortfarande frågan om miljözon 3 och något beslut om att införa den har inte fattats än. Syftet är att förbättra luftkvaliteten och snabba på elektrifieringen, samtidigt som fler leveranser förväntas samordnas mer effektivt.
– Genom att tänka smart kan man minska antalet fordon som kör in och ut ur city. I dag tar samma lastbil som kör in paket till Bring med sig sopor från Ragnsells. I stället för lastbilar kan företag som levererar verktyg till byggen köra med ett slags transportcyklar som kan köra på cykelbanor. Det blir smidigare och de kan röra sig överallt, säger trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).
Hur ser du på att trafiken kan komma att ta omvägar?
– Som med alla olika insatser, till exempel trängselskatt, var det folk som körde på andra vägar till en början. Men kan vi få trafiken från till exempel Östermalm att leta sig ut till Norra länken vid Roslagstull är det att föredra. På totalen bedömer vi att allt vi gör för att ställa om till hållbara transporter leder till en trevligare stad med mindre utsläpp.
Taxibranschen oroar sig för att inte hinna ställa om och hoppas på undantag?
– Vad som ingår i miljözon klass 3 är nationell lagstiftning så det kan vi inte skruva på hur som helst. Det finns angivet vilka undantag som görs. Men vi för en dialog med flera branscher och näringslivet. Det ska vi prata vidare om.
2028 stängs Klaratunneln för renovering i ett och ett halvt år.
Pekka Pääkkö