Grävmaskiner med stora betongsaxar plockar metodiskt isär de gamla byggnaderna i Hornsbergskvarteret.
10–15 maskiner är i drift på rivningsplatsen.
– Vissa maskiner river byggnaderna, andra sorterar materialet, säger Youssef Hassib, Region Stockholms projektledare för rivningen.
Sedan årsskiftet har lättrivningar och saneringar pågått mellan Ica Lindhagen och Kristinebergs IP.
En bit bort sanerar två personer asbest och eternit. De ser ut som rymdmän.
För några veckor sedan började man med tungrivningen – alltså att plocka ner byggnaderna. Först revs panncentralen närmast Krillan, rivningen ska vara helt klar till skolstarten i höst.
– Till nationaldagen är det inte mycket av överbyggnaderna kvar, säger Kent Hietala, portföljchef för de investeringar regionen har inom busstrafiken.
Verkstaden borta
Det är mycket busshistoria på tomten som är 46 000 kvadratmeter stor. Redan 1934 rullade de första bussarna in i bussgaraget – i juli 2021 rullade de sista ut.
Snart är tvätthallen, inomhusparkeringen och verkstaden borta.
Stadens plan är att nästan 900 bostäder ska byggas här när bussgaraget är borta.
Men detaljplanen upphävdes i vintras sedan läkemedelsbolaget Octapharma överklagat planerna. Bolaget ansåg att deras verksamhet hotades om det kom lägenheter för nära deras industribuller.
Staden har nu börjat om med planeringen och hoppas trots allt få till alla bostäder genom att dela upp Hornsbergskvarteren i två olika detaljplaner.
En del innehåller 350 bostäder och ligger vid Nordenflychtsvägen närmast Octapharma – den delen måste gå genom hela planprocessen en gång till.
– Planen delas då det var endast mindre delar av kvarteren närmast Nordenflychtsvägen som berörs av buller. Den nya planen kan då tillämpa nya riktvärden, vilket kan ge möjligheter att planera för bostäder, skriver stadsbyggnadskontorets Andrew Blank i ett mejl. Han poängterar att frågan behöver utredas vidare genom kompletterande bullerutredningar.
Staden hoppas alltså att bostäderna närmast Octapharma kan byggas eftersom andra regler nära bostäder gäller i dag jämfört med när staden först satte igång planarbetet för Hornsbergskvarteren 2007 – det får helt enkelt bullra mer numera.
Detaljplanen för bostäderna vid Nordenflychtsvägen skulle kunna antas i slutet av 2023 hoppas staden.
Flera arrenden
Resterande delen av området, där en efterlängtad idrottshall bland annat finns med, behöver däremot inte gå igenom hela planprocessen igen och kan därför klubbas snabbare.
– Vi hoppas att den ska antas i kommunfullmäktige efter sommaren, skriver Andrew Blank.
Matilda Lewis, projektledare vid exploateringskontoret, säger att det inte ska vara någon risk att det blir en ödetomt i området i väntan på att detaljplanerna klubbas en gång till.
– När rivningarna är klara ska vi sanera marken vilket kommer ta sex och åtta månader. Vi får mycket förfrågningar om mark i innerstan.
Redan i dag finns en triangelformad tomt i området som stått tom länge och där finns redan flera arrenden. Bland annat hyr Stockholm parkering mark där och ett åkeriföretag har platser för containrar och lastbilar.
Något liknande kan man tänka sig för resten av Hornsbergsdepån när Regionen rivit alla sina byggnader och om det dröjer med att få nya detaljplaner klubbade.
– Det ska inte stå öde för då riskerar det bara bli skräp, säger Matilda Lewis.