En skäggig bilist sänker farten och vevar ner rutan.
– Det är för jävligt! ropar han medan han kör förbi oss.
Känslan delas med flera läsare som har hört av sig till Mitt i, ilskna över de nya trafikåtgärderna på Enköpingsvägen.
På delar av sträckan har höger körfält i respektive riktning målats om till bussfil. Många bussar använder dock vänsterfilen; under Mitt i:s halvtimmeslånga visit en eftermiddag i slutet på november håller inte ens hälften av förarna till höger. Vissa ska nämligen svänga vänster vid nästa korsning.
Många bryter mot reglerna
Annat är det med flera bilister som kör in på Enköpingsvägen i höjd med Brotorp. Den ymniga trafiken gör det svårt för nykomlingarna att tajma sina entréer. Följden blir att de håller sig i bussfilen till höger – och bryter mot trafikreglerna.
Tanken är att omdaningen ska göra sträckan säkrare. Men Brotorpsbon Åsa Engström håller inte med.
– Man tvingas ut ganska snabbt i andra filen och det kommer mycket trafik, så lite obehagligare är det.
Katarina Hindström brukar köra bil mellan hemmet i Bromma och jobbet i Solna. Hon är särskilt kritisk till att det saknas skyltning som upplyser om de nya reglerna.
– Jag åkte på vägen när bilar framför mig började tvärnita, berättar hon.
Olyckor ska ha skett
Hon, liksom flera andra Mitt i har talat med, vittnar om hur förändringarna har lett till olyckor. Något som även staden har hört talas om.
"Vi känner till att personbilar har varit inblandade i någon form av incident men tyvärr har vi inte någon officiell information kring det", skriver stadsmiljöchef Tomas Lindvall i ett mejl till Mitt i.
Han menar att syftet med arbetet på Enköpingsvägen är att få ner hastigheterna:
"Vi har stora problem med hastighetsefterlevnaden på Enköpingsvägen."
På- och avfarter målas om
Katarina Hindström, som har kört på vägen i tolv år, upplever inte att sträckan har varit särskilt olycksdrabbad.
– Om de nu tänker behålla det på det här sättet så upp med skyltarna. De borde ha satts upp innan man började måla vägen. Sedan måste man tänka på konsekvenserna. Här ser man till att vi utökar miljöutsläppen för att bilar står och köar, det är så korkat så det finns inte.
Många bussar kör i bilisterna körfält för att kunna vika av mot Hallonbergen längre fram.
Stefan Källstigen
Enligt Tomas Lindvall beror dröjsmålet med skyltningen på otydliga tider för leverans.
Staden har kommit fram till att längden på av- och påfarterna vid Brotorp behöver revideras. Planen har varit att måla om enligt nya längder vecka 47 alternativt 48.
Vecka 48 väntades den saknade skylten också vara på plats.
"Vi tror att den upplevda osäkerheten och otydligheten kommer att lägga sig i takt med att skyltning kommer upp och att de som trafikerar Enköpingsvägen blir vana med den nya utformningen", skriver Tomas Lindvall.