Beslutet att ta ner reklamen togs i söndags kväll av Gröna Lund och reklamentreprenören City reklam, efter dödsolyckan på åattraktionen Jetline.
– Det stämmer att vi plockar ner vår reklam i kollektivtrafiken i Stockholm. Med anledning av den tragiska olyckan har vi stoppat all marknadsföring. All reklam ska tas ned, ett arbete som redan påbörjats, säger Annika Troselius, informationschef på Gröna Lund, till Mitt i på tisdagen.
"Gör arbetet skyndsamt"
SL hoppas att all reklam ska vara ur trafik under onsdagen.
– Redan i söndags kväll togs beslut om att ta ner reklamen från Gröna Lund, vi gör detta arbete skyndsamt, säger Andreas Strömberg, presschef på SL.
– Reklamen är folierad rakt på plåten på hela baksidan av bussarna, därför måste vi ta in bussarna för att ta bort den, säger han.
Är detta en kostsam historia?
– Det är klart att det kostar Gröna Lund en del. Det är de som står för upp- och nedtagningen av reklamen.
Hur många bussar handlar det om?
– Jag inte uttala mig om detta, men det kan handla om ett hundratal bussar som trafikerar innerstaden, säger Andreas Strömberg.
Kommer det påverka trafiken?
– Nej, det kommer det inte. Det hade gjort det om vi tog alla bussar ur trafik, men det har vi inte gjort.
Även Gröna Lunds reklamfilm med skådespelaren Joel Kinnaman stoppas efter att flera reaktioner kommit på nöjesparkens sociala medier om att Gröna Lund fortsatt haft reklamen uppe i sina egna kanalen, berättar Aftonbladet.
En död, fyra allvarligt skadade
Det var i söndags, 25 juni, som en kvinna i 30-årsåldern dog efter den allvarliga olyckan på nöjesfältet. Hjulen längst fram föll av på åkattraktionen Jetline, den främre delen av tåget spårade ur och folk handlöst ur bergochdalbanans vagnar. Under måndagen vårdades fyra vuxna personer fortfarande på sjukhus efter olyckan för allvarliga men inte livshotande skador, enligt Region Stockholm.