Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Från och med 15 november förbjuds mopeder att parkera på trottoarerna kring Odenplan. Grannar och folk som rör sig i området har länge klagat på att framför allt matbudens mopeder står i vägen och att det ser stökigt ut.
Det är första gången Stockholms stad förbjuder parkering för mopeder på det här sättet.
– Vi vill freda Odenplan. Eftersom många av mopedbuden kommer med kollektivtrafiken har vi försökt att hitta några platser eller sidogator i närområdet som vi bedömt som lämpliga att parkera på, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Matbuden flyttas
Frågan har inte varit helt enkel. Mopeder av klass 2 likställs med cyklar och får därför köra på cykelbanor och parkera på trottoarer och i cykelställ. Det nya förbudet gäller alla mopeder av den typen, oavsett ägare.
Matbuden hänvisas till Spelbomskans torg och Vegagatan där det rör sig färre fotgängare. Mopeder som ändå parkeras på Odenplan eller Karlbergsvägen kommer att köras bort av staden och kan hämtas ut mot en avgift på 630 kronor.
– Det här var ett glädjande besked. Det är ju lite frågetecken kring Vegagatan, den är jäkligt trång och det är mycket bilar som parkerar där. Men staden måste kunna agera snabbt om det inte blir bra, säger Belinda Embjörs Lundberg som bor i området.
Här blir det inte längre möjligt för mopeder att stå. “Vi bedömer att detta inte kommer att ha någon inverkan på vår verksamhet. Vårt fokus är fortsatt att erbjuda tillförlitliga och högkvalitativa tjänster till Stockholms invånare", skriver Henrik Berglin, Sverigechef på Uber Eats i ett mejl.
Emil Salmaso
Wolt: Tråkigt
I mars föreslog Centerpartiet att frågan skulle utredas. Staden borde se över reglerna och möjligheten att flytta på mopederna, menade Markus Berensson, partiets gruppledare i trafiknämnden.
– Odenplan ska inte vara en avstjälpningsplats för mopeder. Det var på tiden att ett av stadens viktigaste stadsrum, som är centralt för boende och pendlare, får den omsorg det behöver, säger han.
Lappar med information kommer att fästas på mopeder i området innan förbudet börjar gälla. Matbudsföretagen ska sprida informationen till sina förare.
– Vi tycker att det är ett tråkigt beslut Stockholms stad har fattat. Jag kan ha viss förståelse för det, men det blir svårare för våra kurirer att leverera mat till stockholmarna. Vi vill underlätta folks vardag och inte vara i vägen, men det här kan innebära problem, i alla fall initialt. Man hade kunnat skapa en yta för kurirerna och deras mopeder i stället, säger Erik Lindham, pressansvarig på Wolt.
Centern vill få bort matbudens mopeder från Odenplan
Leden av mopeder parkerade kring Odenplan har fått kritik – trots att de står fullt lagligt. Nu ska frågan tas upp i trafiknämnden.
Markus Berensson (C), gruppledare i trafiknämnden, går längs med övertäckta mopeder på Odengatan mellan Max och Upplandsgatan. Trottoarerna har sopats rena i vårsolen men grus och löv ligger kvar mellan både cyklar och mopeder.
Han böjer sig ner över en nästan självlysande röd lapp på en av mopederna. Den har stått på samma plats i minst tre dygn och måste flyttas, står det.
– Fast ägaren har flera veckor på sig att göra det. Jag har aldrig sett så stora ansamlingar av mopeder. Det är inte meningen att stadsmiljön ska användas eller tas över av vissa företag.
Klassas som cyklar
Mopederna tillhör buden som kör mat åt företagen Foodora, Uber Eats och Wolt. De klassas som cyklar, får parkera på trottoarer och köra på cykelbanor.
– Jag högaktar dem som kör maten åt lata stockholmare. Men halva trottoaren tas ju upp, man kan inte knalla obehindrat på trottoarerna, sopa eller röja snö, säger Belinda Embjörs Lundberg som rör sig mycket i området.
På trafikkontoret känner man till frågan sedan tidigare då grannar har hört av sig, men mopederna är av klass 2 och får parkeras på gångbanorna. Tjänstemännens tidigare svar har varit att de inte är felparkerade och används så pass ofta att de inte står i vägen för renhållning.
Men Markus Berensson (C) tycker att staden borde se över reglerna och möjligheten att flytta på mopederna. Att bygga cykelställ för att ge dem mindre plats vore ett annat alternativ, menar han.
– Bolagen borde hyra några parkeringar till mopederna, säger han.
Wolt: Betalar skatt
Av de tre företag Mitt i sökt har ett återkommit. Odenplan är restaurangtätt och en knutpunkt för många förare, enligt Wolts presstalesperson Erik Lindham. De har heller inte fått in några klagomål på att mopederna skulle vara i vägen, menar han.
– Och vi går igenom trafikregler med alla medarbetare. Dock är varje kurirpartner hos Wolt ansvarig för sina egna fordon och hur de parkeras.
Finns det några särskilda platser för era bud att parkera sina fordon på?
– Nej, i staden finns anvisade parkeringar för cyklar och mopeder, men inte just för matbud.
– Vi, liksom annan yrkestrafik, betalar skatt som bland annat går till att bekosta allmänna vägar. Det ska också sägas att många av de mopeder som våra kurirer kör är klass 2 och följer därmed samma trafikregler som cyklar.
Klockan är på väg att slå lunch vid Odenplan. Ariful Islam och Johiurl Islam gör sig redo för att köra ut dagens första beställningar. Ariful parkerar alltid mopeden på Odengatan. Det är gratis och lätt att ta sig till, säger han.
– När jag började hade jag en cykel, då betalade jag för parkering i cykelgaraget. Härifrån kör vi över hela stan, det är flexibelt och vi hjälper varandra att flytta mopederna när någon lappas.
Johirul parkerar även på andra platser, det finns liknande små nav på Rådmansgatan, närmare T-centralen och bakom Åhléns, menar han.
– Det vore bra med särskilda parkeringsplatser. Min nya moped stals vid T-centralen. Jag betalar fortfarande av den.
Centerpartiets skrivelse ska tas upp i nämnden under torsdagskvällen.
Matbud, Foodora, Uber eats, Wolt, parkerar sina mopeder vid Odenplan.
Emil Salmaso