Vårsalongen på Liljevalchs är en långlivad tradition som har markerat starten på konstvåren i över ett sekel. Den 9 februari slog portarna upp för årets upplaga.
– Jag blev själv överraskad över att den känns så ljus, kraftfull och hoppfull, säger Joanna Sandell Wright, ny konsthallschef på Liljevalchs.
Utställningen saknar inte djup för det, poängterar hon. Med 4974 sökanden, en ökning på 25 procent, hade juryn ett rekordstort underlag att ta ställning till.
Årets jury bestod av OS-ryttaren och tecknaren Peder Fredricson, curatorerna Ashik Zaman och Tawanda Appiah samt Joanna Sandell Wright.
Svajpa på Tinder
En nyhet för i år var att inbjudan för första gången översattes till engelska och arabiska, vilket visade sig vara ett framgångsrecept för att nå ut till en bredare publik. Joanna Sandell Wright jämför urvalsprocessen med att svajpa på dejtingappen Tinder.
– Det måste gå fort. Man får vid första anblick antingen svajpa ja eller nej.
Nakna män i fokus
Hon tycker sig ha identifierat en del trender bland verken. Genomgående är svampar, organismer och en närhet till naturen, samt en övervägande närvaro av nakna män.
Verk av Felix Vasquez Aguilera, "Brothers".
Johannes Äng
– Manskroppen är i fokus och vi ser en queerblick. Jag skulle säga att det är mycket maskulinitetsstudier medan Ashik menar att det är girlpower. Det handlar väl om vem som tittar kanske, säger hon och skrattar.
Genom utställningens tolv salar leder Joanna Sandell Wright oss bland färgglada slipsar, homoerotiska blyertsteckningar och kvinnliga cowboys, där en lek med genus är tydlig.
En yngre generation tar plats
Liksom tidigare vårsalonger finns en stor åldersmässig och geografisk spridning bland deltagarna, från yngsta Blenda, 20 år, till äldsta Claes, 78 år.
Men det är en yngre generation konstnärer som dominerar – medelåldern är tio år lägre än i fjol. Kanske är det tack vare valet av en yngre jury, säger Joanna Sandell Wright.
– Vårsalongen ska kännas i tiden, inte som något ålderdomligt.
AI pryder väggarna
I den moderna andan inkluderar konsten också artificiell intelligens. Bland annat en AI-genererad bild som omgestaltar Noas ark med ett rymdskepp istället för den traditionella arken, samt en skrift av AI-kod i konstnärens eget blod.
– Det var inte så mycket AI bland ansökningar men det kommer säkert öka.
– Det är en konstform precis som alla andra. Det är inte enkelt att skapa ett verk som ändå bär på ett budskap, även om det skapas på en dator, säger Joanna Sandell Wright.