Beslutet om att införa så kallade cykelgator i Sundbyberg klubbades av politikerna i förra veckan.

En rimlig åtgärd för Järnvägsgatan som ju klassas som ett huvudcykelstråk, menar Martin Solberg (MP), ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden.

– Trots det har vi egentligen aldrig haft någon riktig cykelinfrastruktur på Järnvägsgatan att tala om. Det här problemet löser vi, samtidigt som vi bibehåller både antalet parkeringsplatser och framkomligheten för dem som behöver bilen.

Sträcka enkelriktas

Han ser lösningen som ett sätt att göra gatorna både säkrare och framkomligare.

Tanken med en "cykelgata" är att bilar och cyklar samsas om utrymmet – på cyklisternas villkor. Flera kommuner har infört liknande regleringar, däribland Stockholm som i höstas gjorde det på Surbrunnsgatan.

I Sundbyberg sätts åtgärden in på Esplanaden från Vasagatan och fram till järnvägskorsningen, liksom på tidigare nämnda Järnvägsgatan mellan Esplanaden och Rosengatan.

Nyligen stängdes järnvägskorsningen av för biltrafik. Nu förändras Esplanaden på nytt.

Nyligen stängdes järnvägskorsningen av för biltrafik. Nu förändras Esplanaden på nytt.

Alexander Kuronen

Även mellan Ursviksvägen och Esplanaden förändras Järnvägsgatan. Här blir det en ny cykelbana, och den relativt smala sträckan Fredsgatan – Järnvägsgatan 50 enkelriktas i östlig riktning för bilar.

Det får ingen större påverkan för bilisterna, tror Martin Solberg.

– Gatan är på flera sträckor redan enkelriktad, vilket ju är en av de saker som möjliggör den här lösningen.

Målas i grönt

Fälten för cyklister målas i grönt, för att det ska vara lätt att skilja på dem och övriga utrymmen. När det gäller parkering för bilar på Järnvägsgatan pusslar staden om placeringen av p-platserna, så att antalet på sträckan förblir detsamma.

Martin Solberg (MP), ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden.

Martin Solberg (MP), ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden.

Sundbybergs stad

– Jag tror att den största påverkan man kommer att känna av som bilist är att flera av de snedställa parkeringar som finns i dag blir rakställda, längs gatans utformning. Det är för att undvika att bilar ska backa in i cyklister.

Cykelgator är en ganska ny typ av lösning. Hur tror du att det går för trafikanter att ta till sig reglerna?

– Det tror jag inte är några större problem. Sundbybergarna är ofta duktiga på att följa trafikregler, så det har jag inga orosmoln kring.

Läs även: Snart stoppas bilar från att korsa järnvägen