Antalet elever med över 50 procents frånvaro i Stockholms stads kommunala skolor har fördubblats under de senaste sex åren, från 500 elever vårterminen 2018 till 1 037 elever vårterminen 2024.
Den kraftiga ökningen oroar Jan Jönsson (L), oppositionsborgarråd, som kritiserar den rödgröna majoriteten för att inte tydligt driva socialtjänstens ansvar att hjälpa elever med hög frånvaro.
Jönsson menar att insatser ofta sätts in först när frånvaron eskalerat eller att socialtjänsten avstår från att öppna utredningar, med hänvisning till att det är skolans ansvar, något Mitt i tidigare rapporterat om.
”Mår väldigt dåligt”
David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare i Stockholm, instämmer i att skolorna behöver stöd från socialtjänsten för att hantera elever med hög frånvaro.
– De här barnen mår väldigt dåligt. Allt kan inte läggas på skolorna, det är orimligt, säger Gustafsson.
Han ser också ett stort behov av mer resurspersonal och fler mindre undervisningsgrupper. Gustafsson lyfter fram att särskilda undervisningsgrupper för så kallade hemmasittare ger dessa elever ett viktigt socialt sammanhang.
– Det är svårt att bilda en relation till alla elever som det ser ut i dag, med 30 elever i ett klassrum. De elever som inte hörs och syns hamnar allt längre bort från skolan, och det är avgörande att få dem tillbaka, även om det bara är någon gång i veckan.
Gustafsson understryker att det kommer kräva betydande resurser, både i form av pengar och tid, för att lärare ska kunna både kontakta socialtjänsten och undervisa dessa elever.
– Man kan inte göra det och samtidigt ha hela sin vanliga undervisningsgrupp, säger han.
Jönsson (L): Socialtjänsten brister vid elevfrånvaro
Hög frånvaro bland elever kräver ofta mer än bara skolans insatser. Liberalerna kritiserar nu samarbetet med socialtjänsten, som de menar behöver ta ett större ansvar.
När en elev har hög frånvaro inleder skolan samtal med eleven och dess föräldrar. Detta kan fungera vid sporadisk frånvaro, men vid mer omfattande frånvaro – som sträcker sig över hela dagar, veckor eller månader – finns det ofta en mer komplex problematik i bakgrunden.
I dessa fall kan skolan behöva stöd från socialtjänsten. Enligt Liberalerna i Stockholms stad fungerar detta samarbete dåligt i idag.
– När jag besöker skolor är det många som berättar att när de anmäler oro för frånvaro blir det ingen utredning. Och om det väl blir en utredning, leder det sällan till några insatser, säger Jan Jönsson (L), oppositionsborgarråd.
Skolans ansvar
Jönsson påpekar att åtgärder ofta sätts in först när frånvaron har eskalerat, eller så vill socialtjänsten inte alls öppna en utredning eftersom frågan anses vara skolans ansvar. Dagens lagstiftning tydliggör inte socialtjänstens ansvar för skolnärvaro.
Jan Jönsson (L), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.
Tom M Kronestedt
– Samtidigt visar forskningen att skolan är den viktigaste skyddsfaktorn för barn och unga i riskzonen. Detta talar för att socialtjänsten måste vara en viktig part i att lösa skolfrånvaroproblematiken, betonar Jönsson.
Det kan vara en resursfråga, fortsätter han.
– Men när frånvaron väl eskalerar krävs det mycket mer resurser för att vända utvecklingen. Både tid och pengar kan sparas genom att agera tidigt.
"Konstant utvecklingsarbete"
Alexander Ojanne (S), social- och trygghetsborgarråd, känner inte igen sig i problematiken som Liberalerna pekar på.
– Men vi tänker inte slå oss för bröstet och säga att allt vi gör är perfekt, utan det är ett konstant utvecklingsarbete.
Sedan tidigare finns det skolsociala team som arbetar med elever med problematisk frånvaro. Nyligen har man också dragit igång skolsociala team plus, som arbetar med mer extrem frånvaro, i Kungsholmen och Järva.
– Har det burit frukt och varit framgångsrikt så är det klart att vi kan ta det vidare till fler stadsdelar, säger Ojanne.
Liberalerna anser att skolfrånvaro bör vara ett prioriterat ärende för socialtjänsten, något de hoppas kommer framgå i den nya socialtjänstlagen som ska presenteras senare i år.
Den viktigaste skyddsfaktorn.
Liberalerna tycker att socialtjänsten måste ta större ansvar för elevfrånvaro.
Mostphotos