– Det finns inte på kartan att vi på så kort tid skulle bryta avtalet. Man måste låta Forenede care komma i fas med avtalet, säger Mikael Ottosson (KD), 1:e vice ordf, vård- och omsorgsnämnden, och del av den styrande majoritetten i Österåker, tillsammans med M, L och C.

Han håller med om att uppgifterna från anställda på Enebackens äldreboende i Österåker är oroande, men menar att kommunen inte kan säga upp avtalet efter så kort tid utan att först ge bolaget en chans att bättra sig.

Mikael Ottosson (KD), 1:e vice ordf, vård- och omsorgsnämnden i Österåker.

Mikael Ottosson (KD), 1:e vice ordf, vård- och omsorgsnämnden i Österåker.

Österåkers kommun

Det har nu gått två veckor sedan sex anställda kontaktade media med ett 28 sidor långt öppet brev där de beskrev vad de uppfattar som allvarliga missförhållanden på Enebacken. Det följdes senare av vittnesmål från flera undersköterskor på äldreboendet.

Vill ta över driften

På vård- och omsorgsnämndens möte i tisdags, 24/9, begärde därför oppositionspartierna S, RP , V och MP att Österåkers kommun ”med omedelbar verkan tar över driften av verksamheten i egen regi för att säkra de boendes hälsa och säkerhet”.

Till saken hör att delar av oppositionen begärde samma sak redan 2022, eftersom Enebacken hade problem redan innan Forenede care köpte upp den dåvarande utföraren.

– De menade att det skulle blir så bra med Forenede care. Då gav vi dem en chans och tänkte ”det kan inte bli sämre”. Men det kunde det, tyvärr, säger Lars Frid (S), 2:e vice ordförande i vård- och omsorgsnämnden i Österåker.

Lars Frid (S), 2:e vice ordförande i vård- och omsorgsnämnden i Österåker.

Lars Frid (S), 2:e vice ordförande i vård- och omsorgsnämnden i Österåker.

Jenny Thörnberg

”I retrospektiv kan vi konstatera att allvarliga brister fortsatt finns och att nuvarande entreprenör sedan det nya avtalet började gälla försämrat verksamheten ytterligare genom nedskärning av personal under dygnets alla timmar” skriver S, RP, V och MP i sitt nämndinitiativ.

Oro för skadestånd

– Man måste ju förstå att Forenede care har vunnit en upphandling. De skulle ju att ha ett enormt övertag att kräva ett saftigt skadestånd om vi upphävde upphandlingen, säger Mikael Ottosson (KD).

Som han ser det finns två anledningar till problemen. Dels att Enebacken haft många chefsbyten och många olika utförare och dels det nya avtalet som trädde i kraft 1 juni. Det nya avtalet har inneburit förändringar, vilket, enligt honom, kan ha fått personalen att reagera.

Hur snabbt måste Forenede care bättra sig?

– Det var något vi diskuterade på nämndmötet. Man pratade om att ha avstämning i december. Jag tror inte att det är rimligt att allt kommer att funka till hundra procent då, men man bör ha kommit en bra bit då. Det är min uppfattning.   

Har du förtroende för Forenede cares sätt att sköta Enebacken?

– Det minskar ju när man får den här kritiken. Men det som är avgörande är vad som händer de närmaste två månaderna.

Vill bygga "starkt team"

Forenede care svarar Mitt i via mail på hur de ska jobba framåt med anledning av den senaste tidens kritik och kommunens krav.

”Vi har ett långt avtal med kommunen och vi avser att fullfölja det i samverkan med Österåkers kommun – med god kvalitet. Det är en verksamhet som rör sig framåt i samverkan med nyckelintressenter som Österåkers kommun, facket och medarbetarna och vi ser fram emot att arbeta vidare och bygga ett starkt team på Enebacken som ger fortsatt god omsorg till de som bor hos oss” skriver Roy Sundvall, marknads- och kommunikationschef på Forenede care.

Mitt i har sökt vård- och omsorgsnämnden ordförande Monica Kjellman (L).

Larm från äldreboendet: ”Som huset i en skräckfilm”

En äldre som inte duschat på tre månader, andra som inte ätit på 17 timmar. I ett öppet brev får Enebackens äldreboende hård kritik. Forenede care som driver boendet tillbakavisar kritiken och menar att den saknar grund.

– Vi har samlat så mycket material att vi inte kan hålla tyst längre, säger en av personerna bakom det öppna brevet om Enebacken.

– Det är inte bara vi sjuksköterskor, det är hela huset. Anställda kommer till oss med tårar i ögonen.

Redan 2022 kontaktade Österåkers kommuns medicinskt ansvarig sjuksköterska Ivo (Inspektionen för vård och omsorg) och uppgav att Enebacken hade ”stora brister”, bland annat när det gällde bemanning och läkemedelshantering, och att det pågått under flera år.

Trots det får nu boendet åter kritik.

2022 köpte Forenede care bolaget som skötte driften av Enebacken. Sedan första juni driver man äldreboendet enligt ett nytt avtal med Österåkers kommun.

2022 köpte Forenede care bolaget som skötte driften av Enebacken. Sedan första juni driver man äldreboendet enligt ett nytt avtal med Österåkers kommun.

Malin Lövkvist

Tillsammans har sex anställda och tidigare anställda på Enebacken skrivit ett 28 sidor långt öppet brev där äldreboendet bland annat beskrivs som ”det där hemsökta huset man ser i en skräckfilm”. De skriver att de helt saknar förtroende för Forenede Care, ledningen, chefer och att problemen bland annat beror på vårdkoncernens önskan att vinstmaximera. De kräver därför att kommunen omedelbart tar över verksamheten.

Tidigare oro

Enebacken är Österåkers största särskilda boende med 108 lägenheter. Så sent som i våras uttryckte oppositionspartierna S, RP, V och MP i Österåker stark oro för Enebacken i och med en ny upphandling som trädde i kraft 1 juni.

Efter det öppna brevet förnyar Socialdemokraterna sitt krav på att kommunen ska ta över verksamheten i egen regi:

– Förhållandena på Enebacken är under all kritik. Vi har under flera år påkallat det allvarliga läget, säger Lars Jule Frid (S), 2:e vice ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Kritik bestraffas

Enligt brevskrivarna har läget blivit värre sedan årsskiftet. De menar att den nya ledningen har satt ökad press på personalen.

Vad är värst ur de äldres perspektiv?

– Det finns inte hygienartiklar nog för att hålla en god, basal vård­hygien.

– Och vi har inte omläggningsmaterial. Förr kunde vi se till så att det inte blev sår, nu blir det sår.

Annan kritik handlar om att enskilda sjuksköterskor har för stort omvårdnadsansvar.

– De anställde två nya sjuksköterskor nu i augusti, men bägge sa upp sig med en gång. Den ena upplevde att hon bara fick två timmars introduktion, sedan skulle hon vara ensam på en avdelning. Det är inte patientsäkert.

Enligt brevskrivarna hade en boende inte duschat på tre månader och andra inte fått mat på 17 timmar. Rutiner kring läkemedel, även narkotikaklassade, beskrivs som röriga. Synpunkter från medarbetare uppfattas som kritik av ledningen.

Roy Sundvall, marknad- och kommunikationschef på Forenede care.

Roy Sundvall, marknad- och kommunikationschef på Forenede care.

Forenede care

Bolag håller inte med

När Mitt i kontaktar Forenede care och ber dess vd Madeleine Lundström kommentera blir svaret att de ser med oro på vad de upplever som ”grova personangrepp” och att det, enligt företaget ”väcker frågor om brevskrivarnas egentliga intentioner”.

Madeleine Lundström, vd på Forenede care.

Madeleine Lundström, vd på Forenede care.

Forenede care

Forenede care skriver vidare att man tar arbetsmiljöfrågor, medarbetare och kvalitet på största allvar och att man hela tiden arbetat tätt med Österåkers kommun, fack och medarbetare för att förbättra Enebacken.

Påståendena om tystnadskultur och vinstmaximering tillbakavisas helt.

Mona Bakhshi Poor
, socialdirektör  
Österåkers kommun.

Mona Bakhshi Poor
, socialdirektör  
Österåkers kommun.

Sussi/Österåkers kommun

När Mitt i söker Forenede care igen för att få tydligare svar skriver Roy Sundvall, kommunikationschef, att det inte stämmer att en boende inte duschat på tre månader, och andra påståenden i det öppna brevet är, enligt honom, ”i stort helt utan grund˝.

Socialdirektör Mona Bakhshi Poor på Österåkers kommun har också tagit del av det öppna brevet:

– Vi tar personalens synpunkter på största allvar och granskar situationen noggrant. Jag träffade personligen vd för Förenade care dagen efter att brevet kom till vår kännedom, och begärde en förklaring.

– När det gäller Enebacken har vi en handlingsplan som vi följer noggrant, i samarbete med Förenade Care. Detta innebär bland annat annonserade och oannonserade besök på vardagar, kvällar och helger.

Vi tar personalens synpunkter på största allvar och granskar situationen noggrant.

Stort omvårdnadsbehov

Enebacken är Österåkers största särskilda boende. Många av de boende har demenssjukdomar och två avdelningar har personer med stort omvårdnadsbehov.

I april 2017 vann privata Temabo uppdraget att driva Enebackens äldreboende, på uppdrag av Österåkers kommun. Avtalet gällde till 2021, och förlängdes sedan till sista maj 2024.

I november 2018 köptes hela vårdkoncernen Temabo av vård- och omsorgsföretaget A & O (Ansvar och Omsorg).

December 2022 aviserade danska Forenede-koncernen (Förenade care) att man köper A & O. Affären trädde i kraft 1 februari 2023.

Under 2023 upphandlade kommunen på nytt driften av Enebacken. Forenede care vann upphandlingen och avtalet trädde i kraft 2024-06-01.

Källa: Österåkers kommun, Forenede care, Mitt i

Enebacken och Roy Sundvall, Forenede care.

Enebacken och Roy Sundvall, Forenede care.

Malin Lövkvist/Forenede care

Personalens larm: Äldreboendet är som huset i en skräckfilm

Öppet brev: Äldre fick inte duscha på tre månader ✔ 17 timmar utan mat ✔ Bolagets svar: Personangrepp