Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) blickar in i kamerans lins.

– Sätt igång klockan – nu går vi!

Nackamoderaternas video spelades in i september när han provgick från Slussens tunnelbana till den kommande bortre busshållplatsen vid Fotografiska. Ackompanjerad av stumfilmspiano och med portföljen i hand klockar han sträckan på 10 minuter och 54 sekunder. 

”Slagit dövörat till”

Han pekar ut i vattnet och berättar att han hade föredragit att Nacka- och Värmdöbussarna hade fått en ny tillfällig terminal på pontoner i vattnet utanför den nuvarande tillfälliga terminalen. Han är besviken över att Stockholms stad inte ens har utrett alternativet. 

”Bedrövligt”, säger Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) om de nya hållplatserna för bussarna – 780 meter från Slussens tunnelbanestation.

”Bedrövligt”, säger Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) om de nya hållplatserna för bussarna – 780 meter från Slussens tunnelbanestation.

Fredrik Wallner

”De har helt slagit dövörat till”, skriver han i ett mejl till Mitt i.

– Vi är medvetna om att det är till besvär för resenärer under en begränsad tid, men om vi inte hade flyttat terminalen skulle projektet blivit ännu mer försenat, vilket skulle vara en större olägenhet för långt fler, säger Anders Österberg (S), ordförande i Stockholms exploateringsnämnd.

”Ofattbart”

Mats Gerdau är också besviken på Region Stockholm.

”Ofattbart att SL och trafikregionrådet Anton Fendert (MP) accepterar den här dåliga lösningen. Nu försämrar de medvetet kollektivtrafiken för 100 000 Nackabor – i detta klimattidevarv. Bedrövligt.”

Anton Fendert lyfter fram nya linje 71T som från den 19 augusti ska gå från Henriksdal till Slussen via Katarinavägen som ett alternativ för personer som har svårt att gå långa sträckor. Men han medger att den nya terminalen är en försämring. 

”Det minst dåliga alternativet”, tycker trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

”Det minst dåliga alternativet”, tycker trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Pekka Pääkkö

”Alla inblandade är överens om att det här är långt ifrån en bra lösning för resenärerna, men det är det minst dåliga alternativet. Det viktiga nu är att arbetet med den permanenta bussterminalen i Katarinaberget blir klart. Nacka- och Värmdöborna förtjänar en bättre trafiklösning”, skriver han i ett mejl till Mitt i.

Här mellan Fotografiska och Birkaterminalen är Nacka- och Värmdöbussarnas nya hållplatser från den 19 augusti.

Här mellan Fotografiska och Birkaterminalen är Nacka- och Värmdöbussarnas nya hållplatser från den 19 augusti.

Pekka Pääkkö