Den politiska majoriteten i Region Stockholm vill gå vidare med planerna på utbyggd tunnelbana till Bromma.
Mitt i skrev om majoritetens planer i januari.
Region Stockholms trafikförvaltning och Förvaltning för utbyggd tunnelbana har sedan tidigare på uppdrag av regionfullmäktige gjort en analys av var framtidens tunnelbane- och spårutbyggnad kan ske.
Cirka 30 platser har pekats ut som lämpliga att lösa med utbyggd spårinfrastruktur.
I dagarna har de rödgröna presenterat en preliminär plan (se faktaruta) för hur ny tunnelbana kan byggas till Bromma och även till andra stadsdelar och kommuner i Stockholm.
Under oktober avsatte Region Stockholm 50 miljoner kronor för en lokaliseringsutredning av tunnelbana till Bromma parkstad, ett nytt bostadsområde som är tänkt att byggas där Bromma flygplats ligger i dag.
Lokaliseringsutredningen kommer att pågå under 2025 och 2026.
I Bromma är målet att ta fram ett eller ett par alternativ på hur en ny tunnelbanegren kan anläggas, till det som är tänkt att bli Bromma parkstad.
De politiska partierna i regionen är långt ifrån eniga. När Mitt i skrev om planerna i vintras kallade oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) den politiska majoriteten "desperata" och såg förslaget som ett sätt att få bort uppmärksamhet från stora nedskärningar och prishöjningar i kollektivtrafiken.
Vill se bred enighet
Tamsons sade vidare att ska ett sådant här förslag bli verklighet måste det vara breda blocköverskridande överenskommelser som kan gälla över tid.
Anna Malm Kelfve (M), som tagit över Kristoffer Tamsons plats i trafiknämnden, delar kritiken och skriver i ett mejl till Mitt i att "vänsterstyret gjort historiska nedskärningar" i kollektivtrafiken, och pekar på flera indragna och bantade busslinjer.
Anna Malm Kelfve (M), andre vice ordförande i trafiknämnden.
Axel Adolfsson
"I denna situation är det mer prioriterat att öka utbudet och tillgången till en fungerande kollektivtrafik än att planera för tunnelbana till en fiktiv stadsdel", skriver Anna Malm Kelfve.
Anton Fendert (MP), är regionråd i Region Stockholm.
Hur viktigt är det att ni är överens över blockgränsen om ny tunnelbana till Bromma?
– Vi tycker att det är jätteviktigt att få till en så bred samsyn vi bara kan. Jag hoppas att vi ska kunna se en så bred samsyn i de här frågorna som möjligt, det har vi historiskt lyckats med även om man inte alltid har haft sina favoritprojekt med har vi lyckats se på en helhet.
Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm.
Jann Lipka
Vad svarar du på M:s kritik? Kan ni hantera båda krånglande busstrafik och ny tunnelbana samtidigt?
– Jag tycker att det är viktigt att orka tänka långsiktigt samtidigt som man hanterar en sådan här svår tid som vi är inne i nu. Det har vi bevisat med vår budget att vi också kan göra. Vi skjuter till nästan 1,3 miljarder i extra till trafiknämnden för att hantera situationen med busstrafiken.
Har du pratat med Moderaterna om ny tunnelbana?
– Vi har absolut diskuterat och det var bland annat därför vi landade i att återemittera ärendet så att vi fick ytterligare tid på oss att titta igenom det här, säger Fendert.
Ett nytt förslag om hur regionen ska gå vidare med ny tunnelbana till Bromma och resten av Stockholm väntas i trafiknämnden den 26 november.
– Jag vill inte spekulera i hur många som behöver ansluta sig till ett sådant beslut men det är viktigt att understryka att regionen inte klarar av att finansiera ett sådant här projekt själv utan här behövs en dialog med de berörda kommunerna och den statliga nivån, säger Fendert.
Byggtiden för ny tunnelbana brukar vara mellan åtta och tio år, enligt presstjänsten på Förvaltning för utbyggd tunnelbana, plus en föregående planering på mellan fem och sex år. När i tiden spaden kan sättas i jorden för ny tunnelbana i Bromma handlar i slutänden om ett politiskt beslut, enligt Förvaltning för utbyggd tunnelbana.