2027 är beräknad trafikstart för tunnelbanan till Barkarby, året därpå Arenastaden och därefter Nacka via Södermalm.

Utbyggnaden för de tre linjerna är finansierad av kommunerna, regionen och staten med en totalbudget på 32 miljarder kronor, den så kallade Stockholmsförhandlingen.

Men det fattas pengar, knappt fyra miljarder i så kallat riskutfall, för att kunna slutföra bygget och få tågen på räls enligt tidsplan.

Vem som ska betala är oklart.

Skärpta krav

Enligt Niklas Bergman, chef för förvaltning för utbyggd tunnelbana, är orsaken till de ofinansierade miljarderna flera.

– Den största delen, ungefär två och en halv miljarder kronor, är kopplat till inflationen. Det har varit en väldigt stor inflation som gjort att de kostnader vi har kopplat till byggprojekt överstigit intäkterna.

Övriga oförutsedda kostnadsökningar som ligger utanför avtalen mellan parterna beror bland annat på:

* Överklagad järnvägsplan för Arenastaden, med försening som följd: 300 miljoner

* Hävda kontrakt kring entreprenad i Barkarby: hittills 250 miljoner

* Nya villkor för berghantering: 600 miljoner kronor

* Skärpta miljökrav kring grundvatten: 400 miljoner kronor

När det gäller det senare handlar det om mängden vatten som får läcka in i tunnlarna.

– På grund av det har vi varit tvungna att borra väldigt mycket och trycka in väldigt mycket cement i berget bara för att klara miljövillkoren. Det har kostat mycket pengar och krävt väldigt mycket arbete utöver det vi planerat, säger Niklas Bergman.

Hade ni inte kunnat förutse sådant här?

– Man kan förutse att det kommer inträffa saker, men inte vad som kommer inträffa. Just inflationen är ju svår att påverka, men det vi kunnat påverka har vi ihop med kommunerna gjort på ett väldigt bra sätt.

Förhandlingar väntar

Niklas Bergman vill betona att kostsamma risker är att räkna med vid stora byggprojekt.

Utbyggnaden har enligt Bergman på det stora hela gått smidigt och hållit budget. Man har också jobbat hårt med riskminimering.

Nu behöver kommunerna, regionen och staten komma överens om hur de fyra miljarderna ska komma in.

Är ni säkra på att ni håller tidsplanen nu då, med bakgrund av att det saknas så mycket pengar?

– Ja, utifrån att det är ett gemensamt ansvar och intresse att få utbyggnaden klar i tid. Alla parter vill att vi ska slutföra och gå i mål.

I området kring nya stationen Södra Hagalund planeras för 3 500 nya bostäder.

I området kring nya stationen Södra Hagalund planeras för 3 500 nya bostäder.

&Rundquist (visionsbild)

Bostäder på spel

För kommunerna är det mycket som står på spel.

Solna medfinansierar gröna linjen till Arenastaden med cirka 1,6 miljarder kronor – pengar som ska komma från exploatering av flera tusen bostäder utmed nya gröna linjen mot Arenastaden.

Planen är att ha nya kvarter på plats i samband med trafikstart 2028.

– De som är med och bygger bostäder förväntar sig att tunnelbanan kommer enligt tidsplan, konstaterar Solnas stadsdirektör Alessandra Wallman Cavalera.

Solnas ståndpunkt är att ansvaret nu vilar på staten att få igång en process som leder fram till en lösning.

– Ytterst är ju risken att tunnelbanan inte kan slutföras i tid. Det är oerhörda medel från alla parter som har investerats och snart tåg som rullar, ingen vill se en försening, säger Alessandra Wallman Cavalera.