Beslutet om omsvängningen togs i förra veckan och innebär att 57:an "så snart som möjligt" åter kommer att trafikera hållplatserna Barnängsbryggan, Mjärdgränd och Nätgränd.

Men eftersom beslutet kom så sent hinner SL inte stoppa den redan planerade indragningen, som träder i kraft måndag den 19 augusti.

– Det betyder att trafiken först dras in nästa måndag, men vi har nu gett ett uppdrag till Keolis att så snart som möjligt se till att trafiken återupptas, säger Claes Keisu, presschef på SL.

Hur länge det dröjer kan han inte säga.

”Så fort det går”

– Keolis behöver nu göra en ny planering av omloppet och bussförarnas scheman. Uppdraget är att det ska göras så fort det går, säger Claes Keisu.

Varför svänger ni?

– Vi har tagit till oss av kritiken och förstått att den här bussen behövs.

"Tagit sitt förnuft till fånga"

Kritik som grannar lyft fram mot indragningen av hållplatserna är att många äldre i området är beroende av bussen för att ta sig till Skanstull eller vidare in mot stan.

De har även pekat på att nya kvarteret Persikan, med 1 240 lägenheter, växer fram vid ändhållplatsen.

– Det är väldigt glädjande att SL tagit sitt förnuft till fånga. Jag har gått i djup sorg hela sommaren över att det skulle gå åt helvete med bussen, säger grannen Lars-G Holmström.

Frösundavik påverkas inte

Beslutet att dra in 57:ans sträckning till Frösundavik, i andra ändan av linjen, påverkas dock inte av omsvängningen. Frösundaviksborna får nöja sig med den nya busslinjen 501 till Hallonbergen som startar på måndag.

Varför kunde ni inte ändra er där också?

– Det blir samma där som på övriga linjer som påverkas. Alla som får förändringar i trafikutbudet tycker det är en försämring, det är vi medvetna om. Men det här handlar om att vi måste rätta mun efter matsäcken, säger Claes Keisu.

Lättnad för Lidingö

För två busslinjer på Lidingö, 203 och 225, blir det ändå en förbättring jämfört med tidigare beslut. Båda skulle fått neddragna turer, men dessa förändringar kommer inte att genomföras, meddelar SL.