När tunnelbanetåget masar sig iväg från station Hökarängen mot Farsta växlar det över på enkelspår, varpå det både gnisslar och dånar. Samma sak när tåget kommer från Farstahållet. Orsaken till enkelspåret är arbeten med tunnelbanans utbyggnad.
Oljudet pågår inte mer än tio-femton sekunder åt gången. Men det är många tåg som kör där under ett dygn.
– Det gnisslar som från ett gammaldags tåg. Det låter absolut mer än tidigare. Men jag störs inte av det, jag bor en bit bort, säger Hökarängsbon Sean Eden.
De nybyggda husen på Saltvägen i Hökarängen ligger precis intill spåret. Här tränger tåg-gnisslet in genom stängda fönster, enligt en anmäölan till miljöförvaltningen.
Mattias Kamgren
Många anmälda störningar
Störs är det dock många andra som gör, att döma av den kraftiga ökning av anmälningar som kommit in till SL efter den 20 augusti.
Det var då tågtrafiken återupptogs mellan Hökarängen och Farsta, efter sommaruppehållet.
– Det låter mycket mer än tidigare. Det är ett gnisslande ljud. Så var det inte förr. Jag kan inte ha fönstret öppet och det hörs när jag ska sova. Jag jobbar natt så jag behöver sova på dagen. Det är inte så kul, säger Louise Windle som bor på Russinvägen.
Hennes bostadsrättsförening Sirapen har anmält störningarna till miljöförvaltningen i Stockholms stad – en av tre anmälningar som kommit in dit. En person på Saltvägen beskriver störningen som ”ett skrikande ljud” från tågspåren:
”Det låter så högt att det hörs genom stängda fönster i nybyggt hus. Vi vaknar på nätterna av ljudet. Vi orkar inte längre sitta på balkongen på grund av ljudet”.
Bostadsrättsföreningen Sirapen på Russinvägen har vänt sig till miljöförvaltningen med krav på åtgärder mot tunnelbanegnisslet.
Mattias Kamgren
Åtgärder på gång – men hjälper de?
SL bekräftar att ett skrikande ljud uppstår när tågen byter spår till enkelspåret i Hökarängen.
”Vi är mycket väl medvetna om de besvärande ljuden som uppstår när tågen kör i kurvorna vid Hökarängen-Farsta. Vi jobbar med att ta ett helhetsgrepp för komma åt problemet och har en konstruktiv dialog med vår underhållsentreprenör. Förhoppningsvis ska det vara åtgärdat inom de närmaste veckorna”, skriver Natalie Nordenswan, presskommunikatör på trafikförvaltningen till Mitt i.
Enligt mejlkonversationer mellan SL och miljöförvaltningen har smörjmedel använts för att minska friktionen mellan hjul och räls. Men grannar vid rälsen hävdar att gnisslandet trots detta har fortsatt.
Trafiken ska köras i enkelspår ända till december 2024. Är det rimligt att boende utsätts för störningar under så lång tid?
”Det gnisslande oljudet måste givetvis upphöra så snart det går”, svarar Natalie Nordenswan.