En planerad gång- och cykeltunnel vid Kulla vägskäl, under Vaxholmsvägen så att trafikanter kan korsa vägen och ta sig till busshållplatser och infartsparkeringen.
Samt en gång- och cykelväg längs Svinningevägen.
Det har fått markägaren greve Carl Douglas att reagera.
”Vill skydda kulturmiljön”
I området finns nämligen fyra fornlämningar som först måste undersökas för att bygget ska kunna genomföras.
I september beslutade därför Länsstyrelsen i Stockholm om en fördjupad arkeologisk förundersökning av fornlämningarna. Det beslutet har Carl Douglas överklagat.
”Carl Douglas är mycket mån om att värna och skydda kulturmiljön på Rydboholm 2:1” skriver hans juridiska ombud och påpekar att området klassificerats som "Riksintresse kulturmiljö". Därför motsätter sig Douglas samtliga åtgärder i området vid Kulla vägskäl.
”Vid en avvägning mellan å ena sidan behovet av Trafikverkets åtgärder och å andra sidan bevarande av de aktuella fornlämningarna på sina platser, väger den senare över och skall ges företräde”.
Vägskälet ingår i Douglas väldiga fastighet Rydboholm 2:1 – som sträcker sig flera kilometer, ända från länsväg 276 i norr till Bogesund i söder.'
Gravfält och bytomt
Enligt Douglas kan beslutet dessutom ”med stor sannolikhet komma att medföra fysiska skador på fastigheten” med en ”icke försumbar ekonomisk och materiell skada”. Därtill kommer infarten till en hyresgäst på fastigheten blockeras, skriver grevens ombud.
Av länsstyrelsens beslut om utgrävningen framgår att fornlämningarna består av två gravfält, en härd, en stensättning samt möjliga rester efter Kulla gamla bytomt.
Kulla vägskäl, Österåker: Projektledare Bojan Van Ekris och projektingenjör Carla Kourkis på Trafikverket.
Fredrik Sjöquist
Men helt tycks Carl Douglas överklagande inte kunna hindra bygget.
– Nej, vi kan bygga stora delar eftersom vägplanen har vunnit laga kraft, säger Bojan Van Ekris, projektledare på Trafikverket.
Kommer överklagandet att försena bygget?
– Det är för tidigt att svara på.
En som välkomnar tunneln, eller gång- och cykelporten som den officiellt kallas, är Mats Cardestål som oftast passerar Kulla vägskäl med bil, men just i dag råkar ta bussen:
– Cykelbana hit skulle vara jättebra och undergången tror jag verkligen på. Men det borde vara en rondell också, säger han.
Kulla vägskäl, Österåker. Mats Cardestål pendlar till jobb i Svinninge.
Fredrik Sjöquist
Förbättringar av säkerheten för gående och cyklister vid Kulla vägskäl har diskuterats i många år.
Mitt i har sökt Carl Douglas för en kommentar.