I slutet av juni 2023 knäcktes en bärarm på undersidan av en vagn i berg- och dalbanan Jetline på Gröna Lund. Tre passagerare föll ur vagnen – och en av dem dog.
Olyckan har utretts av Statens haverikommission och polisen.
Från polisiärt håll gäller misstankarna grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.
Nu har två företag – varav ett är Gröna Lund – delgivits misstanke om brott enligt handlingar i Stockholms tingsrätt, rapporterar sajten Ny Teknik.
Grönans svar
Gröna Lund svarar Mitt i med en skriftlig kommentar:
”Det är viktigt att det här utreds ordentligt. Vi kan i dagsläget däremot inte kommentera detta ytterligare med hänsyn till utredningssekretess”, skriver informationschefen Annika Troselius.
Vidare uppger Gröna Lund att de genomlyst verksamheten för att något liknande aldrig ska ske igen.
”Bland annat har vi förtydligat och förstärkt våra rutiner för att öka vår närvaro och kontroll av hela tillverkningskedjan vid beställningar. I ljuset av det som hänt har vi också gått igenom och kontrollerat alla våra attraktioner. Alla attraktioner har även besiktigats av oberoende besiktningsexperter inför öppning”.
Det andra företaget som misstänks är från Göteborgstrakten. Exakt vilket företag det rör sig om är belagt med sekretess.
Slutrapporten kommer snart
Statens haverikommissions slutrapport väntas komma i juni.
”Vi inväntar haverikommissionens slutrapport innan vi kan kommenterar detaljerna kring olyckan ytterligare”, avslutar Annika Troselius.
Texten uppdateras...
Efter katastrof-året: Revanschsuget Grönan öppnar igen
Fjolårets säsong präglades av dödsoyckan i Jetline och ett enormt besökstapp. Nu ska Grönan vända den dystra trenden.
– Vi hoppas att stockholmarna går man ur huse, säger vd:n Jan Eriksson.
Det är ett vindpinat men soligt Gröna Lund som går ur sin dvala på torsdagseftermiddagen.
Nöjesparken har vad de kallar för ett genrep för personal, familj, vänner och media inför premiären den 27 april.
Vd Jan Eriksson tar emot på sitt kontor. Efter fjolårets säsong med 30 procent färre besökare, ett tapp på 200 miljoner kronor – och dödsolyckan i Jetline är han revanschlysten.
– Det är inget snack om att 2023 var en tuff säsong för oss. Men vi ser framför oss en fantastisk tivolisommar. Vi har en bredare konstert-lineup i år än tidigare år. Det är alltifrån Alice Cooper till Marcus och Martinus.
Dessutom gör klassiska Gröna kortet, som ger tillträde till alla konserter på nöjesparken, samt entrébiljetten comeback i år. Försäljningen har ökat trefaldigt i år jämfört med hur Grönan Live-passet hade sålt motsvarande period förra året, enligt Jan Eriksson.
I korridoren till logerna har Grönan en wall of fame. Här hänger foton från legendariska konserter med Bob Marley, Elton John och Dua Lipa och många fler.
Johannes Äng
Nya attraktioner på G – men inte i år
Några nya åkattraktioner har emellertid inte byggts, men väl ett Pelle Svanslös-land.
– Det blir en ny barnföreställning, man kan spela det nya spelet ”Katten, musen, 10 000” och äta av pannkaksbuffén som är en del av föreställningen.
Gröna Lund ska bygga ett nytt tivoliområde med nya åkattraktioner på det som i dag är en parkering intill nöjesparken. Förhoppningen är att det första spadtaget ska tas i år.
– Men vi kommer också presentera nyheter på befintliga Gröna Lund innan vi slår upp grindarna till det nya området.
Vad det rör sig om vill Jan Eriksson inte avslöja.
Oviss framtid efter dödsolyckan
Jan drar ofta på smilbanden men skrattrynkorna i pannan antar allvarligare former när han får frågor om urspårningen i berg- och dalbanan Jetline, som kostade en kvinna livet och skadade nio andra personer.
Kommer någon någonsin åka Jetline igen?
– Det vågar jag inte svara på nu. Jetline kommer att vara stängd hela 2024 och vi väntar på Haverikommissionens utredning.
Signalen Jan Eriksson fått är att Haverikommissionen ska presentera sin slutrapport om dödsolyckan i slutet av maj eller början av juni. Men redan nu har Grönan en tydligare bild av vad som hände när Jetline spårade ur.
– Vi vet bara inte till fullo hur det kunde ske. Det är något som fortfarande utreds av Haverikommissionen.
Jan Eriksson har varit vd på Gröna Lund sedan januari 2023.
Johannes Äng
Gör kontroller på fabriker
Gröna Lund har ”vänt på varenda sten” efter dödsolyckan. Bland annat har nöjesparken stärkt sina rutiner för kontroll av hela tillverkningskedjan när framtida åkattraktioner byggs.
– Vi gör fler besök och tittar på pågående tillverkning av sådant som ska finnas på Gröna Lund.
Vad i slutrapporten skulle göra att Jetline aldrig öppnar igen?
– Det vill jag inte spekulera kring. Men alternativen är ju enkla, antingen öppnar Jetline eller inte. Skulle Jetline inte öppna kan berg- och dalbanan inte stå kvar i parken, det skulle se märkligt ut.
Hej, besökarna!
Patrik Lind Amigo, 21, och Delia, 20.
Johannes Äng
Patrik Lind Amigo, 21, och Delia, 20, har precis åkt Flygande mattan.
– Det kommer inte hända igen. Min kropp sa nej, säger Patrik.
Tänker ni nått på säkerheten i dag, med tanke på Jetline-olyckan?
– Ja litegrann. Men eftersom att olyckan har hänt tänker jag att de nu har vidtagit fler säkerhetsåtgärder än innan, säger Delia.
Patrik kommer definitivt att åka Jetline om den öppnar igen.
– Jag hade velat åka den redan nu, det var en av de roligaste attraktionerna vad jag minns.
Gunnar, 7, och fastern Agnes Sandqvist, 36.
Johannes Äng
Gunnar, 7, trivs på Grönan. Han gillar mest att gå i lustiga huset och att spela på chokladhjul.
– Jag har vunnit en påse gott och blandat, men nu vill jag vinna en stor choklad.
Gunnar är på Grönan tillsammans med sin faster Agnes Sandqvist, 36.
– Jag har alltid varit en stor Gröna Lund-entusiast. Men olyckan bidrar med en negativ känsla, det som har hänt är tragiskt, säger Agnes.
Kommer du åka Jetline om den öppnar?
– Nej, jag tror inte det. Jag tycker inte den är så rolig.
Jan Eriksson har varit vd på Gröna Lund sedan januari 2023.
Johannes Äng