Täby park växermed stormsteg och på bara några år har flera tusen personer flyttat in. Parker har byggts och restauranger har öppnat.
Men parkeringarna räcker inte till, menar flera Täbyparksbor.
– Det är bedrövligt, de är ofta fullt överallt och man får leta, säger Kerstin Af Ugglas som är ute och går med sin man Erik Af Ugglas.
Själva har de fått en parkeringsplats via sin bostadsrättsförening efter att ha stått i kö i ett års tid.
Kersin och Erik Af Ugglas som är ute och går med sin man Erik Af Ugglas. väntade ett år på att få plats i garaget i deras brf. De menar att de är oroliga för vad som ska ske när infartsparkeringen försvinner.
Maria Svensson
På gatorna är det ofta fullt berättar de, så även när Mitt i besöker platsen.
Han menar det inte går att jämföra Täby med innerstaden.
– Det är inte realistiskt tänkt, jag tycker de ska behålla infartsparkeringen och satsa på fler parkeringar, säger han.
Henrik Isakson bor också i Täby park. Han har precis lämnat sin bil på Easy park-parkeringen som finns bredvid läktarbyggnaden. Där man även kan stå kvällstid till skillnad från infartsparkeringen. Månadsavgiften är tusen kronor.
– Man kan aldrig räkna med att det finns platser när man kommer hem, vilket så klart skapar en oro. Det är få parkeringsplatser i dag i området och man undrar hur de tänkt i och med att så många fler ska flytta hit, säger han.
Henrik Isakson tycker kommunen tänkt fel när de planerat antalet parkeringsplatser och menar att det redan idag är en brist.
Maria Svensson
Grön stadsdel
Täby park ska bli en grön stadsdel där det ska bli lätt att cykla och åka kollektivt.
Området har en lägre parkeringsnorm än övriga delar av kommunen på grund av att det ligger centralt och nära Roslagsbanan berättar Lisa Bergdahl projektchef Täby Park i ett mejl till Mitt i.
Svårt att locka folk från andra stadsdelar
Men flera vill fortsatt använda bilen.
– Det är lite väl idealistiskt tänkt att alla ska cykla, det ska ju bli en ny stadskärna. Jag tycker även de borde bygga fler laddplatser, säger Henrik.
Något som restaurangägaren Richard Djursén, som driver Le Galopin, håller med om. Han menar att det kommer bli svårt för restauranger att klara sig om det inte finns fler parkeringsplatser, då restaurangerna i området är beroende av gäster från andra kommundelar.
– Täbybor är bilburna oavsett om det är bra eller inte, säger han.
Maria Svensson
Han tycker kommunen ska jobba för att bygga parkeringshus under jord.
– Tittar man på visionen av en levande stadsmiljö som de vill ha här så bygger det på att andra människor åker dit och roar sig, då måste man kunna parkera. Det är bättre att man tänker på det här nu innan man byggt klart än att man konstaterar om 20 år att det är för få, då mister man hela visionen att det ska vara en stad, säger han.
Använda tillfällig mark
Det är kommunen som ansvarar för besöksparkering och infartsparkeringar och Johan Algernon (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande, säger att de gjort en analys av beläggningen på gatuparkeringen.
– Den visar att det inte är fullt hela tiden. Om det finns ett större behov av gatuparkeringar kan vi titta på att använda mark tillfälligt. Det är inte enkelt men borde gå om behovet är stort.
Han tror att problemet kommer att minska över tid.
När livsmedelsbutik och skola byggs i området och trafikeringen ökar på Roslagsbanan.
– Då finns inte samma behov av att skjutsa, säger han.
Infartsparkeringen ska enligt plan försvinna, men det lär dröja minst fem år. Men det är ännu inte säkert om den ska ersättas.
– Ambitionen är att vi fortsatt ska ha infartsparkeringar vid Galoppfältet men hur många och vilken form är inte bestämt, säger han.