Norrtullsgatan mellan Odengatan och Observatoriegatan ska göras om. Odenplan växer som knutpunkt och gångbanorna är dåliga i förhållande till antalet gångtrafikanter, enligt trafikkontoret.
Varje dag passerar runt 11 500 gående som förväntas bli fler i takt med att Hagastaden byggs ut.
– Jag tycker att vi har hittat en väldigt bra lösning. Vi breddar trottoarerna och ytorna för parkerade cyklar så att de inte står i vägen, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.
Enkelriktat
På den västra sidan av Norrtullsgatan breddas det mesta av gångbanan till sex meter. Längst norrut, förbi trädraden, breddas den till fyra. Det ska ge plats för möbler och cykelparkering.
För att ge plats åt allt enkelriktas gatan söderut. Bilar ska kunna svänga höger in från Odengatan, men cyklister får fortsätta rulla åt båda hållen.
Totalt försvinner 13 parkeringsplatser.
Tvärgatan Sandåsgatan ska få ett ansiktslyft, nya möbler och bli en så kallad lekgata. Observatorielundens skola ska inte påverkas nämnvärt av arbetena.
– Skolan har inte jättestora ytor för lek, så det är positivt. Mot Studentpalatset breddas den västra gångbanan eftersom det finns mycket restauranger och kaféer där.
45 miljoner
Trots att Läkarhuset troligen är på väg att rivas menar trafikkontoret att det är lika bra att sätta igång med arbetena och sedan flytta på utemöblerna när rivningen drar igång.
Ombyggnaden av de 200 metrarna på Norrtullsgatan får en budget på 45 miljoner kronor. Byggarbetena planeras att dra igång under våren 2026 och vara klara året därpå.
Även norrut, på andra sidan Odenplan, ska Norrtullsgatan göras om.
– Det är dyrt att flytta kantsten, träd och rör. Men redan i dag är det så många gående att det är motiverat att göra den här förändringen. Dessutom finns ju planer på att dra Roslagsbanan till Odenplan, säger Lars Strömgren.
Odenplan ska bindas ihop med Drottninggatan
Det ska bli lättare att promenera mellan Odenplan och city. Ännu en del av Norrtullsgatan ska få bredare trottoarer, färre p-platser och en gatstump för barn.
Odenplan har blivit ett viktigt nav för kollektivtrafiken, men gångbanorna är dåliga i förhållande till antalet gående, enligt trafikkontoret.
Norrtullsgatan mellan Odengatan och Observatoriegatan ska därför göras om.
– Vi ser potentialen i att skapa en trevlig gågata med plats för folk att samlas. Det kommer att bli väldigt bra med ett stråk som knyter samman Drottninggatan och Odenplan med Citybanan, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Sandåsgatan ska bli en yta för barn och uteserveringar.
Stockholms stad
Lekfull gatstump
Tre alternativ har tagits fram. Enligt Lars Strömgren lutar man åt det första. (Se faktaruta)
Varje dag går runt 11 500 personer på Norrtullsgatan. 60 procent av dem använder den västra sidan. Trafikkontoret vill därför att trottoaren breddas genom att p-platser tas bort i närheten av hamburgerrestaurangen Max.
Samtidigt breddas den ännu mer vid Läkarhuset på andra sidan gatan, vilket bland annat skulle ge plats för cykelbanor och uteserveringar.
– Man kommer att enkelrikta gatan så att man kan komma in från Odengatan. Vi vill skapa en torgbildning utanför Akademibokhandeln.
Längre ner på Sandåsgatan kan parkeringarna tas bort, träd planteras och möbler ställas ut. De ska bli en plats för barn att hänga på i anslutning till Observatorielundens skola.
– Gatstumpen kommer stenläggas så att den blir inbjudande och en del av barnens skolgård.
Är det trafikkontorets ansvar att bygga lekplatser till skolgårdar?
– Nej, det kommer att bli en vistelseyta för barnen. Jag skulle inte kalla det lekplats, snarare lekgata.
I dag används runt 95 procent av parkeringsplatserna på Norrtullsgatan enligt trafikkontoret. Minst 13 av dem försvinner, beroende på vilket förslag man väljer att gå vidare med.
Längst ner vid Observatoriegatan, efter Studentpalatset, föreslås två nya träd och en genomgående gångbana över Norrtullsgatan intill korsningen för att göra det lättare för fotgängare som ska till och från Drottninggatan att välja sida.
Målet är att påbörja projektet under sommaren 2025 och vara klar våren 2026.
Enligt oppositionsrådet Dennis Wedin (M) är det positivt med breda gågator men att parkeringsplatser som försvinner behöver ersättas.
– Det här handlar också om en byggnation som måste synkas i stadsdelen då det byggs mycket i det direkta närområdet. Vi anser att trafikkontoret ska återkomma med en plan på hur byggnationen ska ske i synergi med annat, samt var nya parkeringsplatser ska skapas i området.
Norrtullsgatan och Observatoriegatan med nya träd och en upphöjd gångväg före korsningen, söder om Studentpalatset.
Stockholms stad
De tre förslagen för Norrtullsgatan
Läkarhuset ska rivas och i detaljplanen föreslås fler ytor att vistas på framför fastigheten.
Trafikkontoret har lagt fram tre förslag på sträckan mellan Odengatan och Observatoriegatan:
Alternativ 1: Delar av gångbanorna breddas.13 parkeringsplatser försvinner.
Alternativ 2: Hela gatan görs om till gågata. Körfälten tas bort tillsammans med alla parkeringsplatser.
Alternativ 3: Gångbanan breddas längs hela Norrtullsgatans västra sida. En dubbelriktad cykelbana intill. För att få plats måste all parkering och angöring på den östra sidan av Norrtullsgatan tas bort och 39 parkeringsplatser försvinna.
Målet är att runt 2025 även göra om delar av Norrtullsgatan längre upp, mellan Surbrunnsgatan och Frejgatan.
Källa: Stockholms stad
Visionsbild över Norrtullsgatan från Odenplan med bredare trottoar och det "nya Läkarhuset" till vänster i bild.
Stockholms stad