Den beräknas stå klar 2030 och är budgeterad till nästan en halv miljard. Västra skogens tunnelbanestation ska få en ny entré mot Pampas marina, där det planeras för drygt 900 nya bostäder.
Västra skogens tunnelbana, mitt i bilden, ska få en ny uppgång i riktning mot det nya bostadsområdet som planeras vid Pampas marina.
HSB
Region Stockholms trafiknämnd tog under tisdagen beslutet att gå vidare med projektet, som förberetts under de senaste åren. Avtal finns påskrivna som innebär att Solna kommun och de inblandade byggföretagen ska stå för hela kostnaden.
Stor höjdskillnad
Västra skogens entré ligger i dag uppe på en höjd. Den tillkommande befolkningen i dalen nedanför skulle få en lång gångsträcka med stor höjdskillnad för att komma till stationen, skriver trafikförvaltningen som förklaring till varför investeringen behövs.
Det saknas än så länge illustrationer hur stationsentrén ska se ut. Men såhär kommer den 145 meter långa gångtunneln att se ut i genomskärning.
Region Stockholm
Den nya entrén kommer att inkludera en 145 meter lång tunnel som byggs i riktning mot det nya bostadsområdet. Den lösning som förordas kostar lite mer än det alternativ man jämfört med. Men med det valda alternativet blir tunneln 20 meter kortare och kräver färre hissresor, vilket ger en bättre tillgänglighet.
Kan bli dyrare
Lösningen ger insläpp av dagsljus till spärrkiosken och en bättre utblick över gångtunneln, vilket också bedöms bidra till en mer positiv och tryggare miljö för resenärerna jämfört med alternativet.
Prislappen uppskattas till 406 miljoner, men förvaltningen flaggar för att det kan bli dyrare än så. En betydande ekonomisk osäkerhet ligger i svårigheten att koppla ihop en gammal, komplex stationsanläggning byggd 1975 med en helt ny uppgång.
De nya bostäder som ska byggs vid blå linjen i Solna ska få en egen t-baneuppgång.
Mostphotos, HSB
"Ett liknande projekt har inte genomförts i Stockholms tunnelbana i modern tid, varvid det inte finns några jämförelseprojekt", skriver förvaltningen.
Resenärsnyttan uppskattas till 641 miljoner kronor, vilket gör att projektet ändå tros bli samhällsekonomiskt lönsamt.