Det är egentligen enklare att skriva vilka Johan Håkansson inte har spelat med. Börjar man räkna vilka han har medverkat med på skiva eller på scen blir det nämligen en lång rad av svenska artistprofiler. För att nämna några: Nina Persson i A Camp, Daniel Lemma, Ola Magnell, Olle Ljungström, Freddie Wadling och, kanske främst, Totta Näslund.

För det var då han började spela med den göteborgske sångaren och profilen som Johan Håkansson tog ett kliv in i en musikvärld som aldrig upphört att pocka på uppmärksamhet och som fortsatt önska hans tjänster.

– När jag kom till Göteborg 1998 från Blekinge var det plugga på musikhögskolan. Jag gick där i fyra år och var egentligen jazztrummis, berättar han.

Totta kollade

Men ryktet om att det i Göteborg fanns en trummis med ett speciellt spelsätt, inte helt olikt the Bands – Bob Dylans legendariska kompband – trummis Levon Helm.

Så dök Totta Näslund upp på en spelning där Johan Håkansson satt bakom trumsetet i en konstellation med Kent Norberg (Sator) och Dan Viktor för ett Dylanband på Gillestugan vid Järntorget.

– Han och hans band letade efter en trummis i Göteborg av praktiska skäl, för det var ju här bandet fanns och repade. Jag visste inte riktigt vem Totta var och förstod aldrig att han var där för att kolla på mig. Men han ringde upp mig senare.

Detta var 2002. Plötsligt var Johan Håkansson en engagerad trummis med turnéer, som till och med sträckte sig till USA, som när Totta Näslund kort innan sin död i juni 2005 med bandet genomförde spelningar där.

– Plötsligt börjat träffa artister och fick mycket jobb. Med det fick jag pengar på ett helt annat sätt.

Fast grund

Men för Johan Håkansson har det hela tiden handlat om att fortfarande ha ett stadigt jobb vid sidan om frilanslivet som musiker.

Jag tycker om att ha en fast grund att stå på.

– Jag tycker om att ha en fast grund att stå på, som han säger.

Utanför musicerandet och sitt arbete som trumlärare har han också utvecklat ett annat konstnärligt hantverk, som ger inkomst: producentens.

Med i Totta Näslundsfären fanns också musikern och producenten Johan Lindström.

– Jag har alltid gillat att spela in, arrangera och producera. Men då jag lärde känna Johan började jag snöa in på ljud på ett annat sätt, säger han som spelat på över 200 produktioner och själv producerat ett 20-tal.

Soloartist

Nu har Johan Håkansson tagit klivet ut som soloartist. Med sitt debutalbum "Beardsounds vol 1", bara bestående av trumspel, utmanar han både lyssnare och sig själv.

– Det ska vara musik. Ingen uppvisning. Det har blivit 26 minuter, ett spår, och det har blivit ett collage, som jag har klippt ihop, säger han om albumet som är inspelat i hans kombinerade replokal och studio.

– Det är något med det här rummet. Varje gång jag repar så slås jag av hur bra det låter. Jag har försökt utnyttja det.