Det visar den Nationella patientenkäten, vars resultat för 2022 nu redovisats.

Över 70 000 patienter har tillfrågats, varav drygt 20 000 svarat.

Patientens upplevelse

När det gäller helhetsintryck är det frågor om hur patienterna skattar den vård de fått, om effektivitet och vad de tycker om omhändertagandet som ingår.

Tillgängligheten har också ett frågebatteri, till exempel om vårdcentralen finns nära och det är lätt att få kontakt.

Under snittet

I hela landet ligger snittbetyget för helheten på 79,3 procent positiva svar. Region Stockholm ligger något under, på 78,3 procent som är nöjda med sin vårdcentral.

Som i de senaste årens patientenkäter så är det Äppelvikens läkarmottagning som får det högsta betyget, både vad gäller helheten och tillgängligheten, med runt 95 procent nöjda patienter.
Vårdcentralen stängdes dock 2023.

Sämre omdömen får Fruängens vårdcentral och Tensta vårdcentral. De hamnar i botten i enkäten.