Den som har cyklat eller kört bil på Sankt Eriksgatan vid Fridhemsplan vet att det inte alltid är en aktivitet som sänker pulsen.
– Ibland är det kaotiskt, men det brukar går bra även om det är lite läskigt med alla bussarna, säger cyklisten Charlotte Myers.
"Det hade varit jättekul att ha större cykelbanor här. Ibland är det lite kaotiskt, men det brukar går bra även om det är lite läskigt med alla bussarna. Speciellt när man ska svänga här vid Alströmergatan eller uppe vid Fridhemsplan. Det är lite otydligt att man får svänga in här till exempel", säger Charlotte Myers.
Olle Anrell
Här kör cyklisterna ibland på egna banor, ibland trampar de ut bland bilar och bussar.
– Det finns en otydlighet som vi hoppas kunna göra något åt, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Så mycket större
Sankt Eriksbron ska renoveras nästa år och då blir cykelbanorna där 75 centimeter bredare på varje sida av bron. Nu tar trafikkontoret beslut om nästa del av Sankt Eriksgatan.
Mellan bron och Fleminggatan ska cykelbanorna nämligen separeras från motortrafiken och samtidigt breddas till att bli 2,25 meter på båda sidorna av gatan.
– Det vore jättebra med större cykelbanor här, säger Charlotte Myers.
Cykelfälten bort
De befintliga cykelfälten tas bort och cyklisterna får i framtiden köra på en egen bana, fri från bilar och bussar.
– Det här är ett stråk som vi steg för steg ser över, säger Lars Strömgren.
Här till vänster (norrgående riktning) försvinner busskörfält på Sankt Eriksgatan. Men till höger (södergående riktning skapas ett busskörfält på den här delen av Sankt Eriksgatan.
Olle Anrell
Förslaget innebär att en stor del av gatan byggs om med nya gångbanor, busshållplatser och träd. Något som bland annat möjliggörs av att det blir busskörfält på sträckan i södergående riktning mellan Fleminggatan och Sankt Eriksplan.
– Vi är tydliga med att vi vill prioritera gång- cykel- och kollektivtrafiken i stan eftersom den transporterar fler människor per kvadratmeter. Men vi bedömer också att framkomligheten för motorfordonen ändå kommer vara tillräcklig.
Saftig prislapp
46 miljoner kronor läggs på den 210 meter långa sträckan. Lars Strömgren menar att den saftiga prislappen har flera orsaker.
En är att råvarupriserna har ökat rejält sedan covid och Rysslands krig i Ukraina. Men främst beror det på det är dyrt att gräva i stan och att det finns mycket dolt under marken
– Det är mycket under gatan som man inte ser, som ledningar och rör som man måste hantera. Men vi ställer alltid kostnaden i relation till alla tusentals människor som rör sig i stan och mot målet att skapa en stad som folk trivs i.
Men här delen, från Fleminggatan och upp mot Fridhemsplan kommer inte fixas till nu. Det får bli en senare fråga.
Om trafiken ska flyta på går det inte att fixa cykelbanorna hela vägen upp till Drottningholmsvägen på en och samma gång. Man kommer inte heller att göra något från andra sidan bron och upp till Rörstrandsgatan.
Rask takt
Om och när sträckan mellan Fleminggatan och Drottningholmsvägen ordnas till kan inte Lars Strömgren säga något om i nuläget.
– Staden kommer alltid behöva byggas om i etapper. Men jag tycker ändå att vi marscherar ganska raskt på det här stråket med tanke på att vi även gör Sankt Eriksbron och stråket norrut mot Vanadisplan.
Arbetet mellan bron och Fleminggatan ska genomföras först 2026-2027. På bron börjar det 2024-2025.