Näckrosen har valts ut eftersom det är den mest genomsnittliga tunnelbanestationen sett till antal resenärer och uppgångar, enligt Trafikförvaltningen.
För att minska plankningsrisken kommer SL utöka antalet kontrollanter på Näckrosen och i närliggande delar av tunnelbanenätet.
Mer likt tvärbanan
– Man kommer fortfarande behöva ha en giltig biljett. Vi kommer ha den typen av biljettvalidering som finns på tvärbanan, men exakt hur det ska utformas vet vi inte än, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP)
SL:s ekonomi blöder. Är det här verkligen rätt prioritet?
– När man haft tuffa år bakom sig måste man testa nya sätt. Vi ska se om det är ett pilotprojekt som uppskattas av resenärerna, säger Fendert och fortsätter:
– Till exempel resenärer som reser med mycket packning eller barnvagn kan uppleva spärrarna som ett hinder.
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) menar å sin sida att försöket kommer leda till att fler plankar.
– Först kör de busstrafiken i botten med historiskt stora nedskärningar. Nu ska de köra svängdörrar för tjuvåkare i tunnelbanan, säger han.
Testet med öppna spärrar ska pågå från tidtabellsskiftet i december i år, i upp till tolv månader.