Att ta rulltrappan på väg upp eller ned från perrongen i tunnelbanan är förstås bekvämt.

Om nu rulltrappan fungerar.

I Bromma finns det rulltrappor på två av de åtta stationer som resenärer har att välja bland: Brommaplan och Alvik.

När tidningen kontaktar SL blir beskedet att mellan 1 januari och 24 oktober har rulltrapporna på de båda stationerna 129 registrerade ärenden i SL:s ärendehanteringssystem. Enligt SL behöver dessa dock inte enbart röra sig om felanmälningar och hur många gånger rulltrapporna faktiskt strejkat.

SL:s presstjänst påpekar att rulltrapporna inte har stått still vid samtliga 129 tillfällen. Några gånger har det handlat om att rulltrappor skickat en felkod som visar på behov av service. Rulltrappan har vid dessa tillfällen fortsatt att rulla, enligt SL.

Tiotal felkoder

Tidningen har räknat till ett tiotal sådana felkoder i den statistik SL skickat.

Det skulle i så fall betyda att någon rulltrappa på de båda stationerna har varit ur funktion ungefär varannan dag under perioden.

Den vanligaste orsaken till att rulltrappor i tunnelbanan står stilla är grus som resenärer drar med sig, vandalisering eller att någon trycker på nödstopp utan anledning. Det kan också handla om att ett skosnöre eller en kjolfåll fastnar på ett olämpligt ställe.

Vid sådana tillfällen stannar rulltrappan automatiskt.

– Cirka 90 procent av alla stopp i rulltrappor beror på saker som vi inte kan påverka, skriver Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL, i ett mejl.

Vid ett tillfälle, i januari, orsakade en stillastående rulltrappa på Brommaplan att en person ramlade, oklart varför, det framgår inte av statistiken. Enligt SL är det enda gången under perioden någon person har råkat ut för en olycka när rulltrappor i Bromma har stått stilla.

Tekniska fel

En mindre del av stoppen i rulltrapporna, cirka tio procent, orsakas av tekniska fel. Då kan det ta tid innan rulltrappan lagas, konstaterar Nordenswan. SL har rulltrappor från 60- och 70-talet som det ofta saknas reservdelar till och som helt enkelt måste tillverkas.

– Att till exempel byta ut en vital del i en växellåda kan därför ta tid, skriver Nordenswan.

Rulltrapporna på stationerna i Bromma kommer troligen att fortsätta strejka då och då.

– Det är beklagligt att rulltrappor står still. Vi är förstås medvetna om att många är beroende av att hissar eller rulltrappor fungerar för att kunna resa, skriver Natalie Nordenswan.

Den som blir stående framför en trasig rulltrappa, eller för den delen en trasig hiss, kan få hjälp med taxi till närmsta station som har en fungerade rulltrappa eller hiss. På SL:S hemsida kan man läsa mer om det som transportbolaget kallar tillgänglighetsgaranti.