En mängd allvarliga brister finns inom Hässelby hemtjänst, enligt en grupp anonyma medarbetare som den 16 oktober skickade in en skrivelse med bristerna till stadens inspektör för äldreomsorg.

Bland annat nämns en händelse där en brukare aldrig fick sitt planerade besök trots att personal var i området.

Personen hittades vid ett senare tillfälle liggandes på golvet "efter en längre tid" utan "nödvändig vård", enligt Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).

Personalen slår larm om stora brister inom kommunala Hässelby hemtjänst.

Personalen slår larm om stora brister inom kommunala Hässelby hemtjänst.

Mostphotos

Enligt medarbetarna avled brukaren en kort tid efter händelsen.

– Vi vet inte hur länge personen blev liggande på golvet, men det handlar om en längre tid, säger en person som varit med på skrivelsen.

På Hässelby torg träffar vi skyddsombudet Ingrid Heldt, som bekräftar flera problem från skrivelsen.

– Att hinna ta larmtelefonen är helt omöjligt ibland. Allt förklaras med ökad stress. Anställda ringer mig hela tiden.

Vi står utanför hemtjänstens lokaler mitt på torget i den friska luften.

Hösten har gjort sitt intåg.

Ingrid Heldt har gjort åtskilliga pass i stadsdelen under 15 års tid.

Ett 100-tal, tillsvidareanställda och timvikarier, arbetar på Hässelby hemtjänst.

Ett 100-tal, tillsvidareanställda och timvikarier, arbetar på Hässelby hemtjänst.

Filip Magnusson

Från skrivelsen nämns att personalen ibland tvingas arbeta i privata kläder, att de själva tvingas lösa situationen när hemtjänstens bilar är på reparation och att återkopplingen till brukare och närstående är dålig.

– Allt handlar om budgeten, den ska hållas till varje pris, säger Ingrid Heldt.

Delar inte bilden

Hässelby-Vällingbys äldreomsorgschef Marie Lissäng vill inte kännas vid problemen i skrivelsen.

– Vi kontrollerar dagligen planeringen kring larmansvaret så att trygghetslarmen kan prioriteras. Alla ska besvaras inom tidsramen. Och personalkläder finns, men det behöver fyllas på kontinuerligt.

Ingrid Heldt utanför hemtjänstens lokaler på Hässelby torg. "Flera har sagt upp sig den senaste tiden och personalomsättningen ökar", säger hon.

Ingrid Heldt utanför hemtjänstens lokaler på Hässelby torg. "Flera har sagt upp sig den senaste tiden och personalomsättningen ökar", säger hon.

Filip Magnusson

Hon anser inte att personalen fått det stressigare.

– I fallet kring personen som hittades på golvet följde personalen inte rutinerna. Fallet anmäldes enligt lex Sarah och Ivo har avslutat ärendet.

Äldreförvaltningen har under året genomfört granskningar av Hässelby hemtjänst och ställt krav på åtgärder.

Hemtjänsten anses bland annat ha saknat tillräckligt med personal för att garantera en trygg omvårdnaden av de äldre.

Besök har helt uteblivit

Larmrutinerna har fungerat dåligt.

Anställda måste vara på plats inom 30 minuter vid ett larm, men 15 avvikelser rapporterades mellan maj och augusti i år.

Personal har inte gått att nå, nycklar har inte hittats.

Besök har helt uteblivit.

"Stressen gör att vi glömmer saker, i värsta fall ett besök", säger Ingrid Heldt, Hässelby hemtjänsts skyddsombud.

"Stressen gör att vi glömmer saker, i värsta fall ett besök", säger Ingrid Heldt, Hässelby hemtjänsts skyddsombud.

Filip Magnusson

Enligt Marie Lissäng har avvikelserna lett till förändringar.

– Vi har gjort åtgärder. Nu introducerar vi nya medarbetare, går igenom larmrutiner och ser över schemaplaneringen.

Men hur kan planerade besök helt utebli?

– Det kan handla om brister i introduktionen av medarbetare, vilket vi åtgärdat nu. Men vi ser allvarligt på det.

Ser du kopplingar mellan att rutiner brutits och dödsfallet?

– Vi har inte fått något besked om huruvida det som skedde är orsaken till att individen avled, säger Lissäng.

Äldreförvaltningen kommer följa upp sina granskningar.

– Det har kommit fram mycket vilket är bra. Det är jätteviktigt att granskningarna görs, säger Ingrid Heldt.