Korna tittar stillsamt på när skådespelaren Bengt Einarsson klättrar upp till ruinen på kullens topp.

Där ska han, i Världsarvsteaterns föreställning, läsa de stadgar som förkunnar att adeln inte längre har rätt att våldgästa bönderna. Ladorna ska låsas – ett förkunnande som tros ha gett kungen det namn som han i dag är känd under.

744 år skiljer i tid, men rummet är det samma.

Det var vid Alsnu hus som Ladulås läste de stadgar som tros ha gett honom sitt namn – ladorna skulle låsas när adeln inte längre skulle ges rätt att våldgästa bönderna.

Det var vid Alsnu hus som Ladulås läste de stadgar som tros ha gett honom sitt namn – ladorna skulle låsas när adeln inte längre skulle ges rätt att våldgästa bönderna.

Malin Lövkvist

– Det är fantastiskt att kunna spela den här pjäsen just här. Man kommer i en särskild sinnesstämning, säger Beryl Kornhill.

Gratis scenografi

Det är hon som har skrivit helaftonspjäsen Kung Ladulås, som nu har kokats ner till ett mindre format för sommarens föreställning.

I föreställningen vid Alsnu hus medverkar Bengt Einarsson och Beryl Kornhill.

I föreställningen vid Alsnu hus medverkar Bengt Einarsson och Beryl Kornhill.

Malin Lövkvist

– Vi får scenografin gratis, men det är också svårt att spela utomhus. Saker kan hända som påverkar, de där hemska korna kanske kommer reagera när jag slår på trumman till exempel.

Magnus Ladulås är en av flera historiska personer som Beryl Kornhill skrivit om under sina många år som dramatiker. I gänget finns också drottning Kristina, abbedissan Hildegard von Bingen, missionären Ansgar och en lokal vikingamatriark vars liv blev till teater i det stora musikdramat Gerlögs runa, som sommaren 1995 spelades vid Adelsö.

– Det är människorna som intresserar mig. Udda människor är tacksamma att skriva om, det tyckte Shakespeare också, säger Beryl Kornhill.

Utomhusteater kan bjuda på överraskningar. "De där hemska korna kanske kommer reagera när jag slår på trumman till exempel", säger Beryl Kornhill.

Utomhusteater kan bjuda på överraskningar. "De där hemska korna kanske kommer reagera när jag slår på trumman till exempel", säger Beryl Kornhill.

Malin Lövkvist

Magnus Ladulås var en komplex person, menar hon.

– Min tolkning är att han var en dubbelnatur. En orm som slingrar sig mellan adel och bönder och Franciskanorden. En utbrytare som alltid hade sin pappa Birger som en vålnad efter sig.

Rysare

Föreställningen som spelas vid Alsnu hus kallar de "en medeltida rysare" – här ryms maktkamp, brodersmord och familjetragedier.

– Svek, svek och åter svek, säger Beryl Kornhill.

I pjäsen spelar hon drottning Helvig som kom till Sverige från nutidens Tyskland när hon som tonåring blev bortgift till den runt 20 år äldre Ladulås. Hon överlevde fem av sina sex barn.

"Liksom Alsu hus här bakom mig är jag också en ruin", säger Kornhill som Helvig i föreställningen.

– Det finns så mycket material i historen. Jag har gått här ute på ön och snubblat över benknotorna. Vilka människor, vilka öden!

Beryl Kornhill har bott på Adelsö i nästan 40 år. "Jag har gått här på ön och snubblat över benknotorna".

Beryl Kornhill har bott på Adelsö i nästan 40 år. "Jag har gått här på ön och snubblat över benknotorna".

Malin Lövkvist

Men hon kliver också ur Mälarömyllan ibland – nästa historiska person hon vill skriva om är Isaac Newton.

– Och kanske mig själv. I höst fyller jag 86 år. Jag har känt människor som är födda på 1800-talet och har barnbarn som är tio år. Jag spänner över generationer.

På samma sätt som platsen Alsnu hus väver band mellan tiden då och tiden nu, finns de trådarna i varje människa, menar hon:

– Alla människor är ett världsarv. Vi är alla bryggor mellan tider.