Tar man sig upp för de 238 trappsteg som leder till Riddarholmskyrkans spira möts man inte bara av en fantastisk utsikt, utan också av en spektakulär gjutjärnspjäs byggd av 2000 unika delar.
Lika fin är kyrkan sedd från marken, även om spiran blivit en så självklar del av stadsbilden att man kanske inte tänker på den.
Varje del av spiran är unik. – Det kommer att bli som ett pussel att montera ihop den igen, säger Rebecka Kessler.
Pekka Pääkkö
– Samtidigt är den med på alla bilder över Stockholm, säger Rebecka Kessler, projektledare vid Statens fastighetsverk (SFV).
Det är blåsigt uppe i tornet, och det är med frusna fingrar hon beskriver den omfattande renoveringen som tornspiran ska genomgå efter att man har upptäckt PCB och asbets i den. Projektet är kostsamt, men möjligt genom regeringens extraanslag till SFV på 450 miljoner kronor som presenterades hösten 2023.
Väger 125 ton
– Vi har länge vetat att det behöver göras, så det känns otroligt kul att äntligen få komma igång, säger Rebecka Kessler.
Spiran väger 125 ton och ska plockas ner i hela 2000 unika beståndsdelar.
PCB har tagit sig in i tornspirans fogar, en av anledningarna till att hela spiran behöver tas isär och saneras nere på marken.
Pekka Pääkkö
– Det finns PCB i alla fogar, och vi kan inte stå här uppe och blästra utan det enda alternativet är att plocka ner hela spiran och ta isär den. Sedan gäller det att få ihop alla delar på rätt plats igen. Vi har ritningar från 70-talet och delarna ska märkas med nummer. Det blir ett pussel för dem som gör det här.
En liknande renovering pågår i katedralen i Rouen, Frankrike, sedan 2016. Den spiran är Riddarholmskyrkans systerspira och har fått problem med korrosion och sprickbildning, men där har man valt att renovera på plats.
Katedralen i Rouen har en liknande tornspira i gjutjärn som även den renoveras efter korrosion och sprickbildning.
SFV
– På 1970-talet uppförde man en ny ”inre spira” i Rouen, i form av en cortenståls-konstruktion som bär upp den tidigare bärande ursprungliga spiran från 1820-talet. Det har gjort att man mycket lättare kan hantera de äldre delarna då de inte längre är bärandet, säger Viktor Axelsson Banck, projektutvecklare vid SFV.
Olycksdrabbat torn
Det är inte den första renoveringen för Riddarholmskyrkans spira. En morgon den 18 juli 1835 slog blixten ner i kyrkan, vilket ledde till en brand som varade i tre dagar. Slutligen föll tornspiran ner och delar av kyrkans stentorn brann upp.
– Den nya spiran gjordes i järn, i stället för det tidigare träet med kopparbeläggning, säger Viktor Axelsson Banck.
Att renovera den 42 meter höga spiran innebär flera risker, bland annat tunga lyft och att PCB sprids i miljön.
– Med regn och annat finns det risk att ämnena hamnar i grundvattnet.
Riddarholmskyrkan utan spira är en märklig syn.
SFV
I höst påbörjar SFV upphandlingen av entreprenaden, som beräknas pågå mellan 2025 och 2028. Den totala kostnadsuppskattningen ligger på cirka 100 miljoner kronor, men då ingår även murtornet. Efter renoveringen väntas spiran kunna stå i ytterligare 100 år.
– Det kommer att se konstigt ut när spiran är nedplockad, men den kommer upp igen, säger Rebecka Kessler.