Vid Skogås station rör sig pendlare i vanlig ordning denna julidag. Men också kommunens budget- och skuldrådgivare, Pernilla Ek och Anna Huzell. För första gången är de ute under sommaren för att prata om skulder och budget.

– Tidigare har vi stått i Huddinge centrum runt jul men nu vill vi synas i hela kommunen. Jag tror att sommaren är bäst för då rör sig folk på ett ledigt sätt och stannar och pratar, säger Anna Huzell.

Huddingeborna blir allt mer skuldsatta. Enligt statistik från Kronofogden uppgår Huddingebornas skulder till 1,3 miljarder kronor. Totalt hade totalt 3 722 personer i Huddinge skulder hos Kronofogden i slutet av 2023.

"En del vill prata om sig själva och den egna ekonomin men andra kanske känner någon som har det kärvt med ekonomin och delar med sig av informationen. Det ger lite ringar på vattnet", säger Anna Huzell (t.h). Till vänster Pernilla Ek.

"En del vill prata om sig själva och den egna ekonomin men andra kanske känner någon som har det kärvt med ekonomin och delar med sig av informationen. Det ger lite ringar på vattnet", säger Anna Huzell (t.h). Till vänster Pernilla Ek.

Stefan Källstigen

Det är något rådgivarna märker av. Fler kommer till dem på grund av spelmissbruk, som går ned i åldrarna. Vissa har utsatts för romansbedrägerier, medan andra har fått ekonomiska problem på grund av ökade matkostnader och räntor.

– Nästan alla som kommer till oss säger att det är tufft att få ihop vardagen nu. Det kan vara att man har utmätning på lönen och ska klara sig på det som blir över. Och då räcker inte pengarna. Fler har hamnat i arbetslöshet och får inte ihop det. Det säger sig självt – du har lägre inkomst men ska ändå betala avgifterna till låneinstituten, säger Anna Huzell.

Enligt henne behöver det inte vara att man har skuldsatt sig mycket, utan ett eller två lån kan göra att det nu är tufft att få ihop det.

Christina Sachs Bäckman var framme och tog en broschyr av rådgivaren Anna Huzell.

Christina Sachs Bäckman var framme och tog en broschyr av rådgivaren Anna Huzell.

Stefan Källstigen

De träffar även fler som riskerar att bli av med sin bostad.

– Nu kommer även de som äger sin bostad, det har vi inte sett tidigare.

Digitala tjänster, där man får räkningar i telefonen, har gjort att det är lättare att mörka sina skulder.

– Till slut måste man berätta inom familjen och det kan verkligen vara tufft. Vi vill få fram att man ska undvika att ta lån och att inte ta flera snabblån – lev inte för lånade pengar, säger Anna Huzell.

Men det finns hjälp att få. Hos rådgivarna kan man få hjälp att se över sin ekonomi, sammanställa sina skulder och prioritera. Man kan även få hjälp att söka skuldsanering och att ta kontakt med myndigheter. Rådgivningen är gratis, de har tystnadsplikt och det finns tillgång till tolk.

– Man behöver inte redan vara skuldsatt för att ta kontakt. Ju tidigare man hör av sig desto bättre. Ta tag i det – det är bättre än att sticka huvudet i sanden.

"Vi upplever att nu kommer de, som har flera olika blanco ån. Men i och med att räntorna har ökat så har lånen blivit mycket dyrare. Plötsligt får man inte ihop det längre, det man har klarat tidigare med att delbetala går inte längre ihop med månadsbeloppen", säger Anna Huzell (t.h). Till vänster Pernilla Ek.

"Vi upplever att nu kommer de, som har flera olika blanco ån. Men i och med att räntorna har ökat så har lånen blivit mycket dyrare. Plötsligt får man inte ihop det längre, det man har klarat tidigare med att delbetala går inte längre ihop med månadsbeloppen", säger Anna Huzell (t.h). Till vänster Pernilla Ek.

Stefan Källstigen

Ökade kostnader

Flera personer stannar och tar emot broschyrer. Annie Stenberg och Leo Thorsell-Skog går förbi med sonen Elliot, 1 år. De visste sedan innan att kommunen hade en rådgivning men tycker det är bra att de syns.

– Vi har en budget som vi följer, säger Annie Stenberg.

Leo Thorsell-Skog och Annie Stenberg berättar att de själva klarat sig trots ökade kostnader, men tycker att det är bra att rådgivningen finns.

Leo Thorsell-Skog och Annie Stenberg berättar att de själva klarat sig trots ökade kostnader, men tycker att det är bra att rådgivningen finns.

Stefan Källstigen

Leo pekar på Elliot.

– Nu kollar man lite mer på vissa utgifter och vad saker kostar, i och med att vi har barn, berättar Leo.

De har nyligen köpt en bostadsrätt och både räntan och ökade matpriser märks.

– Men vi har inte sett en jättestor ökning – vi klarar oss.

– Jag visste inte riktigt att de fanns – men det är jätteviktigt, säger Henry Mukka om rådgivningen. Han själv har en budget och köper bara det som är absolut nödvändigt.  – Jag köper aldrig på återbetalning. Och så är jag bra på att köpa nedsatta priser. Ofta kan mat hålla längre än man tror.

– Jag visste inte riktigt att de fanns – men det är jätteviktigt, säger Henry Mukka om rådgivningen. Han själv har en budget och köper bara det som är absolut nödvändigt. – Jag köper aldrig på återbetalning. Och så är jag bra på att köpa nedsatta priser. Ofta kan mat hålla längre än man tror.

Stefan Källstigen

– Jag visste inte riktigt att de fanns – men det är jätteviktigt, säger Henry Mukka om rådgivningen.

Han själv har en budget och köper bara det som är absolut nödvändigt.

– Jag köper aldrig på återbetalning. Och så är jag bra på att köpa nedsatta priser. Ofta kan mat hålla längre än man tror.

Elsa–Britt Sundbergh, 75 år från Skogås, visste inte om att rådgivningen fanns.

Elsa–Britt Sundbergh, 75 år från Skogås, visste inte om att rådgivningen fanns.

Anna Ludvigsson

Skogåsbon Elsa–Britt Sundbergh, 75 år, visste inte om att rådgivningen fanns och har tagit en broschyr för att ge till sina barn.

– De är duktiga på att sköta om sin ekonomi. Men vi pratar om det fast de får sköta sig själva, säger hon.

Hon själv har klarat sig bra trots ökade mat- och elkostnader i radhuset där hon bor.