Klimatfrågan är högst upp på mångas agenda. Nu märks det av även inom kioskbranschen.

I Stockholm har nu den första så kallade PBX-kiosken öppnat. Det hela handlar om en butik som bara säljer hållbara produkter.

– Nu påbörjar vi, tillsammans med våra leverantörer, kunder och experter, resan mot ett hållbart sätt att konsumera när man är på språng, säger Anna Wallenberg, vd på Reitan Convenience som står bakom satsningen.

Svaga snus accepteras

I sortimentet finns bara råvaror som har kartlagda produktionsförhållanden. Och cigaretter ratas helt. Däremot säljs mindre starkt snus med lägre nikotininnehåll.

– Forskningen är rätt tydlig på det området – cigaretter är mycket värre för hälsan än snus, säger Anna Wallenberg.

Vad är det för typ av godis som finns till försäljning?

– Vi har olika sorter, med den gemensamma nämnaren att vi inte säljer något godis i förpackningar större än 100 gram – det tycker vi är en rimlig storlek. Branschen har länge gått mot allt större förpackningar, men det är en trend vi nu vill bryta. Godis är gott, men i lite mindre mängd helt enkelt.

PBX har samma ägare som Pressbyrån och 7-Eleven. Konceptet som sådant kommer dock inte att överföras till dessa kedjor.

– Det som däremot kommer att implementeras är alla smarta lösningar som gör det enklare att handla med gott samvete när man är på språng.

Tror du att stockholmare kan känna en viss skam att handla på en vanlig Pressbyrån eller 7-Eleven när det här konceptet finns?

– Varför skulle de det? 7-Eleven har ett brett och bra sortiment för kunderna att välja bland och Pressbyrån är Sveriges modernaste kiosk – PBX är framtidens kiosk.

Den första PBX-kiosken öppnade i mitten av oktober på campus Albano i Stockholm.

https://www.mitti.se/nyheter/ett-ar-utan-rokning-pa-stans-uteserveringar/reptgf!tYmv5lHlNR59RYOgfqHZw/