Boende i Salem och kommunens politiker har i mer än ett års tid skrikit sig hesa i protest mot nedläggningen av busslinje 745 mot Fridhemsplan. Men det var för döva öron. Vid senaste tabellskiftet i december 2023 beslutade SL att skrota busslinjen. Den gör heller ingen återkomst när tidtabellen ändras i december i år.

"Trafikförvaltningen har gjort bedömningen att linjerna 708 och 725 med byte till pendeltåg erbjuder ett bra alternativ till tidigare linje 745", skriver de i ett utlåtande från november i år.

20 procent färre resande – eller?

Samtidigt som busslinje 745 lades ned, slaktades flera andra linjer till och från Fridhemsplan. Bland annat 743 som gick till Skäcklinge och 151 till Norsborg. SL motiverade nedläggningen med kärv ekonomi och att andelen resande minskat med 20 procent jämfört med tiden innan pandemin.

Men resestatistiken visade sig bara stämma till viss del, när Mitt i gick igenom den för alla tre busslinjerna.

Samtliga tre linjer hade taffat var femte resenär som pendlar in till Fridhemsplan under 2023 jämfört med 2019. Men av de som pendlar tillbaka ut ur stan var tappet bara var var tionde resenär.

I februari skickar SL ut en lista på förslag till trafikförändringar till kommunerna som får lämna synpunkter. Därefter bearbetar SL förslaget inför att de lanserar förändringarna vid tabellskiftet i december 2025.

Om direktbussarna återfinns i SL:s förslag då återstår att se.

40 minuter längre resa när 745 slutar gå

SL:s beslut att lägga ner flera busslinjer mellan Botkyrka/Salem och Fridhemsplan upprör pendlarna.

– Bussen är alltid full, i morse fick till och med folk gå av för att det inte fanns sittplatser, säger Emma Lundgren från Söderby.

Det är eftermiddagsrusning vid busshållplatserna i Hornstull. Vid kuren närmast Liljeholmsbron stannar busslinjerna 151, 743 och 745 innan de fortsätter ut till Norsborg, Skäcklinge respektive Uttran. Men snart är det slut med det. Det har regionens tjänstemän beslutat – trots högljudda protester från Botkyrka- och Salembor samt lokalpolitiker i de båda kommunerna.

Marlén Tegnemark har åkt 743:an till och från Skäcklinge i 12–13 år och hon berättar att direktbussen var en stor anledning till att hon och hennes make köpte villan i Skäcklinge. När SL går över till vintertidtabell den 11 december blir hon och många andra Botkyrka- och Salembor istället hänvisade till pendeltågen eller tunnelbanan.

– Det är skit. Vi betalar skatt och så blir vi hänvisade till en pendel som inte funkar, säger hon.

För Salembon Peter Hällbom innebär det att hans pendlande blir minst 40 minuter längre – varje dag.

– Jag förstår inte riktigt varför man lägger ned busslinjen. Det är många från Salem som åker 745:an och bussen underlättar ju tågtrafiken när det är taskigt med avgångarna. Man kan alltid hoppas att de ändrar sig, säger han.

Varit i blåsväder tidigare

Busslinjerna kom till 2006 som ett svar på att Stockholm stad beslutat att pröva trängselskatt. Antalet tunnelbaneresenärer ökade och på grund av vagnbrist satte SL in fyra busslinjer för att underlätta tunnelbanan.

Antalet resenärer ökade också i pendeltågstrafiken. Det gjorde att SL, en månad senare, satte in direktbusslinjer in till stan från Upplands Väsby och från Salem.

Chung Yin Chan från Rönninge har sedan semestern åkt 745:an till och från stan för att sedan ta tunnelbanan. När bussen läggs ned tvingas han välja mellan att gå den 20-minuter långa promenaden från pendeltåget eller riskera att behöva betala för en dubbelbiljett när han ska ta sig hem. "Om jag har tur så hinner jag med sista bussen innan biljetten går ut", säger han.

Chung Yin Chan från Rönninge har sedan semestern åkt 745:an till och från stan för att sedan ta tunnelbanan. När bussen läggs ned tvingas han välja mellan att gå den 20-minuter långa promenaden från pendeltåget eller riskera att behöva betala för en dubbelbiljett när han ska ta sig hem. "Om jag har tur så hinner jag med sista bussen innan biljetten går ut", säger han.

Albin Tingstedt

Sedan dess har de varit kvar, även om det tidigare har funnits förslag att spara bort dem eller glesa ut avgångarna.

Lennart Kalderén var kommunstyrelsens ordförande i Salem under den här tiden, och han minns striderna för att behålla busslinjen genom Salem.

– Så fort 745:an varit hotad så har vi kört hårt med motargument i pressuttalanden och på Facebook. Men det har aldrig varit så allvarligt som det är nu.

Varför tror du att era motargument har fungerat tidigare, men inte nu?

– Nu har de haft bra motargument och de har visat på en mycket bestämd uppfattning.

Trafikregionråd Anton Fendert (MP) menar att regionen inte har råd att ha samma trafik som innan pandemin när SL säger sig ha tappat var femte resenär.

– Jag hade önskat att vi kunde hålla ut och vänta in att resenärerna hittar tillbaka till kollektivtrafiken, men när regeringen lämnar oss helt utan stöd har vi inget annat val, säger Anton Fendert.

Från oppositionen kommer syrlig kritik. Tidigare trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) hävdar att styrets politik leder till mindre, sämre och dyrare kollektivtrafik.

Peter Hällbom från Salem får minst 40 minuter längre restid när direktbussen läggs ned. "Den är jätteviktig och det är mycket enklare att åka hem nu tack vare det", säger han och hoppas att Region Stockholm ska ändra sitt beslut i sista stund.

Peter Hällbom från Salem får minst 40 minuter längre restid när direktbussen läggs ned. "Den är jätteviktig och det är mycket enklare att åka hem nu tack vare det", säger han och hoppas att Region Stockholm ska ändra sitt beslut i sista stund.

Albin Tingstedt

– Alla vänsterns ord om mer, bättre och billigare kollektivtrafik har visat sig falska, säger han.

20 procent färre resande – eller?

Som Anton Fendert är inne på har SL motiverat beslutet att lägga ned busslinjerna med att de har tappat var femte resenär i år jämfört med 2019.

Men en genomgång resenärsstatistiken på busslinjerna 151, 743 och 743 visar att det bara stämmer till viss del. För linje 745 och 151 har de i snitt tappat strax över var femte resenär som pendlar in till Fridhemsplan i år jämfört med för fyra år sedan. För linje 743 är det strax under.

Däremot har de bara tappat ungefär var tionde resenär på alla tre busslinjerna som pendlar ut ur innerstan, sett till samma period.

Ändå upplever flera resenärer som Mitt i pratar med att bussarna är fulla – både in till och ut från stan.

– Jag åkte förvisso inte innan pandemin men jag upplever att 745:an alltid är full. I morse när jag åkte var det till och med folk som fick gå av för att det var inte fanns några sittplatser lediga – den åker motorvägen och då får man inte stå, säger Emma Lundgren från Söderby.

Folk fick gå av

Större andel pendlar in till stan än ut

Under månaderna januari – augusti 2023 minskade andelen resenärer med busslinjerna 151, 743 och 745 i båda riktningarna jämfört med samma period år 2019.

På busslinje 151 Norsborg – Fridhemsplan med 21,8 procent. Andelen som pendlade med 151 Fridhemsplan – Norsborg minskade med 10,1 procent.

På busslinje 743 Skäcklinge – Fridhemsplan minskade andelen resenärer med 17 procent. Omvänd sträcka var minskningen 12,5 procent.

På busslinje 745 Uttran – Fridhemsplan minskade andelen resenärer med 22,4 procent. Omvänd sträcka var minskningen bara 11,6 procent.

Källa: SL

Protestlista blossar upp på nytt

När SL först flaggade för att lägga ned busslinjerna 151, 743 och 745 från och med december startade Salembon Ulrika Nordling en namninsamling i protest.

Bara dagar efter att namninsamlingen startat hade man lyckats samla flera hundra underskrifter.

När beskedet kom att SL väljer att lägga ned busslinjerna blossade namninsamlingen upp på nytt och i dag har Ulrikas lista lyckats samla in över 2 000 underskrifter.

– Vi hoppas att de inför nästa budget att de ska ändra sig och inse att de här bussarna behövs, säger Ulrika Nordling.

Även buss 722 i Tullinge ska läggas ned.

Källa: Mitt i

Emma Lundgren i Söderby har skrivit på namninsamlingen mot att lägga ned busslinjerna, men själv tror hon att hoppet är ute inför nästa års tidtabell. Förfärligt, menar hon som från och med 11 december kommer få det jobbigare att ta sig hem från jobbet när hon förpassas till pendeltågen. "De går bara en gång i halvtimmen och de passar inte alltid med bussen", säger hon.

Emma Lundgren i Söderby har skrivit på namninsamlingen mot att lägga ned busslinjerna, men själv tror hon att hoppet är ute inför nästa års tidtabell. Förfärligt, menar hon som från och med 11 december kommer få det jobbigare att ta sig hem från jobbet när hon förpassas till pendeltågen. "De går bara en gång i halvtimmen och de passar inte alltid med bussen", säger hon.

Albin Tingstedt

40 minuter längre resa när 745 slutar gå

Pendlare protesterar: Kräver att busslinjerna blir kvar ✔ ”Bussen är alltid full”

Salempolitiker tar strid mot indragna bussar

Busslinjerna 151, 743 och 745 mot Fridhemsplan hotas av nedläggning när regionen vill spara pengar. Men kommunpolitikerna tänker strida för sina busslinjer, både i Botkyrka och Salem.

– Att enkelt kunna pendla in till stan är en förutsättning för att folk ska vilja bo i Salem, säger Raili Nilsson (C).

Det var i slutet av förra veckan som trafikförvaltningen i Stockholmsregionen presenterade sina förslag på trafikförändringar som ska träda i kraft i december.

Flera förändringar påverkar både Botkyrka och Salem. Kanske mest anmärkningsvärt är planerna på att sluta köra sträckorna som går till och från Fridhemsplan på morgon respektive eftermiddag och kväll: linje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge samt 745 från Uttran genom Salem.

Och reaktionerna lät sig inte vänta.

– 745:an har trafikerat sträckan Salem – Fridhemsplan sedan 2006 och är väl använd av våra pendlare. Det nya kostsamma S-styret i regionen svingar vilt för att försöka få en oansvarig budget i balans, löften till stödpartierna sker på invånarnas bekostnad, säger Rickard Livén, kommunstyrelsens ordförande i Salem.

Rickard Livén (M), kommunstyrelsens ordförande i Salem.

Rickard Livén (M), kommunstyrelsens ordförande i Salem.

Fred Miller

Han får stöd av Allianskollegan Raili Nilsson (C).

– Jag kan inte förstå hur regionen prioriterar. Kranskommunerna behöver kollektivtrafiken för att pendla till och från Stockholm, vår huvudstad där de flesta jobben finns. Vi har 1 500 jobb i kommunen men 17 000 invånare. Vi är en pendlarkommun och att enkelt kunna pendla in till stan är en förutsättning för att folk ska vilja bo i Salem, säger hon.

Raili Nilsson (C), gruppledare i Salem

Raili Nilsson (C), gruppledare i Salem

John Berglund

Skuldbelägger regeringen

I grannkommunen Botkyrka går kommunens högst uppsatta politiker lite mer försiktigt fram.

– Det vi kan konstatera är att förslaget från Region Stockholm visar stora nedskärningar inom kollektivtrafiken. Det är nedskärningar som drabbar Botkyrka och Botkyrkaborna och det är problematiskt, säger Emanuel Ksiazkiewicz (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Emanuel Ksiazkiewicz (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Emanuel Ksiazkiewicz (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Sacharias Källdén

Men i stället för att rasa mot det S-ledda styret i regionen lägger han skulden på regeringen.

– Det är väldigt bekymmersamt att vi har en regering som drar ifrån pengar från regionen i stället för att skjuta till när det är besvärliga tider, säger han.

Du har en partikamrat lokalt som också är regionråd. Kan du dra i den tråden för att rädda linjen?

– Vi kommer använda alla verktyg vi har för att säga att den här förändringen inte är bra för Botkyrka – vi behöver bättre. Men inte ens Botkyrkapolitiker kan trolla med knäna. Finns det inte pengar så finns det inte och då behöver man hantera det.

Nu är förslaget ute på remiss hos regionens kommuner som ska vara regionen till handa i mitten av juni.

Jag kan inte förstå hur regionen prioriterar

Andra bussförändringar i Botkyrka/Salem

Linje 172 Norsborg – Skarpnäck: Går endast till och från Hallunda.

Linje 707 Tumba – Fruängen: Sträckan Skärholmen – Fruängen dras in.

Linje 715 Tumba – Solbo: Ny linjedragning och ska köras som en ringlinje med högervarv på förmiddagen och vänstervarv på eftermiddagen.

Linje 725 Tumba – Rönninge (Nytorp): De bussar som endast går till Söderby park från Tumba dras in.

Linje 737 Tumba – Skärholmen: Dras in helt.

Linje 738 Tumba – Norsborg: Färre avgångar kl. 7–18 samt helt indragen under helger och sommaren.

Linje 713 Tumba – Flemingsberg: Trafikerar Tullingeberg i motsatt riktning mot i dag.

Linje 722 Tullinge – Huddinge: Dras in helt.

Linje 723 Tullinge – Tullinge kyrka: Trafikerar inte Tullingeberg utan går direkt Nibblevägen – Nibblebacken – N Parkhemsvägen. Föreslås utökas för att kompensera för nedläggningen av linje 722.

Linje 350 Fittja – Ekerö: Dras in helt. Linjen har varit en testlinje och beslut tas först efter en slutvärdering är gjord.

Pendeltågstrafiken från och till Södertälje: Färre avgångar under sommaren och utanför rusningstid då regionen bedömer att det går fler tåg än vad som efterfrågas.

Källa: Region Stockholm

Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Albin Tingstedt

Salempolitiker tar strid mot indragna bussar

Busslinje 151, 743 och 745 riskeras läggas ned i vinter

Hennes protestlista mot bussnedläggning når tusentals

Busslinje 745 hotas av nedläggning. Det har fått både Salems politiker och andra Salemsbor att se rött. Nu har en av namninsamling startats för att rädda den populära pendlarlinjen.

Botkyrka/Salem

Reaktionerna lät sig inte vänta när det stod klart att styret i Region Stockholm vill skrota flera busslinjer i kranskommunerna. Botkyrka och Salem drabbas hårt då samtliga direktbussar till stan kan komma att läggas ner. Enligt regionen är det rimligt eftersom orterna även har pendeltåget.

Men det är helt fel väg att gå, menar Salemsbon Ulrika Nordling.

– Anledningen att jag flyttade hit var för att bussen fanns. Jag jobbar på Kungsholmen och utan bussen skulle det ta en timme och en kvart att ta sig till jobbet. Med bussen tar det 35 minuter, säger hon.

Hundratals namn på ett dygn

Hon har skapat en digital namninsamling för att visa regionens politiker hur viktig den här – och de andra direktbussarna in till stan från Botkyrka – är för många.

På 24 timmar hade hon fått in 350 underskrifter. Nu är den minst tusen fler.

– Jag hoppas det ska ge Salems politiker ett underlag när de skriver sitt remissvar till regionen. Att det här är folkets röst i Salem som vill det här, säger Ulrika Nordling.

Antalet resenärer sjunker

Samtidigt har antalet resenärer som åker direktbussarna sjunkit de senaste åren. I mars 2019 hade buss 745 från Mosshagen (innan den förlängdes till Uttran) i genomsnitt 571 passagerare per dag. Fyra år senare, i mars 2023, var antalet påstigande 443 per dag.

Ulrika Nordling säger att hon har förståelse för att regionen måste spara pengar, men hon anser ändå att det är fel lösning att lägga ner 745:an.

– Det måste finnas andra ställen att spara in på. Just den här bussen i Salem är viktig för det finns egentligen inga andra alternativ än bilen. Sen tror jag att resandet kommer återgå, även om det kommer ta tid. Men då måste man vara uthållig, säger hon.

Ulrika Nordling har satt upp lappar med uppmaningen att rädda busslinjerna vid flera busshållplatser.

Ulrika Nordling har satt upp lappar med uppmaningen att rädda busslinjerna vid flera busshållplatser.

Albin Tingstedt

Resandet har minskat

Antal resande per dag i mars 2023, med mars 2019 inom parentes.

Till Fridhemsplan:

Busslinje 151: 405 (474)

Busslinje 743: 472 (613)

Busslinje 745: 443 (571)

Från Fridhemsplan:

Busslinje 151: 341 (453)

Busslinje 743: 356 (410)

Busslinje 745: 403 (456)

Källa: SL