Efter att Arlanda-expresståget spårade ur den 27 maj har reparationerna av järnvägen pågått. Under tiden stannar inte pendeltågen vid Arlanda och så kommer det att fortsätta under en lång tid framöver också.
Arbetet med spåren pågår åtminstone till och med den åttonde oktober men även det datumet kan komma att förlängas. Det innebär att resenärer till och från Arlanda får fortsätta att åka via Märsta. Enligt Trafikverket rör det sig om flera hundra meter spår som måste bytas vilket har påverkat både fjärrtåg, pendeltåg och Arlanda express under hela sommaren.
Mycket problem
– För resenären innebär läget lite extra stök och nya frågor. För att använda SL-trafiken och komma till eller från Arlanda har man behövt kombinera pendeln med en bussresa. Byten är inte så populära och särskilt inte för resenärer som har bagage, och inte känner till varken miljön eller hur kollektivtrafiken i Stockholm fungerar, säger Jan Magnusson på MTR:s presstjänst.
Förutom byten har MTR haft utmaningar med pendeln som har haft inställd trafik och den förlängda restiden som byten naturligt innebär.
– För MTR ser vi att utmaningen i information till resenären har varit svår. Främst på Arlanda och i Märsta, men även på andra stationer. På Arlanda att det inte går tåg och i Märsta har alla plattformarna använts för pendeltåg, vilket vanligtvis inte sker. Tåg som har stått på stationen har inte alltid varit det tåg som avgår tidigast, Jan Magnusson.
Sprickor i växeln
Mitt i har tidigare rapporterat om att två personer skadades när tåget spårade ur och att det fanns flera kända fel på rälsen. I besiktningsprotokoll står det att det fanns sprickor i växeln redan drygt två veckor innan urspårningen.
Ombord på tåget som spårade ur fanns 67 passagerare ombord som fick evakueras med buss.
Haverikommisionen utreder hur olyckan har kunnat uppstå. En sådan utredning kan ta omkring tio månader och ska vara klar inom ett år.