Enligt kvinnan är det inte första gången som hissen i bostadshuset på Vita Liljans väg krånglar. Hon har vänt sig till hyresgästföreningen och berättat om återkommande stopp. Hissproblemen bekräftas av hyresgästföreningens jurist Jens Waldenström. 

– Handlingar från stadsbyggnadskontoret visar att det finns hissar med körförbud i den här fastigheten, säger han.

Jens Waldenström, jurist, Hyresgästföreningen

Jens Waldenström, jurist, Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen Stockholm

Men denna gång blev det inte bara stopp utan kvinnan, samt ytterligare en kvinna och ett barn, blev instängda och kunde inte komma ut, vilket Hem och hyra var först att berätta. 

Kvinnan tryckte då på larmtelefonen i hissen och berättade att de var instängda. Men efter en timme, när ingen kommit till deras undsättning, blev de rädda och började skrika. Sedan är det oklart exakt vad som hänt, enligt kvinnans uppgifter till hyresgästföreningen så öppnade någon dörren utifrån och släppte ut dem.

Fick räkning på 80 000

Några månader senare fick hon en räkning på nära 80 000 kronor för skadegörelse av hiss från fastighetsägaren Ikano. Men vad skadorna består i eller vad som har orsakat dem har varken kvinnan eller hyresgästförening fått något information om.

– Det är väldigt anmärkningsvärt. I normalfallet beskriver en fastighetsägare vilka skador som har uppstått och hur de tror att de har uppstått. Sedan gör vi en bedömning utifrån det om vi ska betala, försöka komma överens eller driva frågan, säger Jens Waldenström.

Enligt kvinnan har hon inte förstört någon hiss. Hon bestred fakturan, men trots det skickade bostadsbolaget den vidare till inkasso, inte bara en utan tre gånger. 

– Det här strider mot god inkassosed, när en faktura är bestriden ska man inte kunna driva in den igen och igen. Utan då får man vända sig till tingsrätten som får fastställa om hyresgästen har skyldighet att betala. Jag har svårt att förstå varför de gör så här, säger Jens Waldenström.

Han har kontaktat Ikano och frågat vad det är som har hänt och bett om underlag, men har fortfarande inte fått något svar. I stället fick han veta att fakturan var tillbakadragen.

Svängningen: ”Hyresgästen ska givetvis inte betala”

Mitt i har sökt Ikano som inte vill ställa upp på en intervju eftersom det är ett pågående ärende. Men nu verkar de ha svängt när det gäller betalningskravet. I ett mejl till Mitt i skriver deras kommunikationschef Charlotte Kjellberg bland annat:

”Tyvärr har vi brustit i kommunikationen kring detta. Det beklagar vi. Därför är det glädjande att vi nu har en mycket bra dialog med hyresgästen… Hyresgästen ska givetvis inte betala 80 000 kronor. Det här ska ordnas med försäkringsbolaget”.

Hon framhåller att man alltid ska trycka på larmknappen i nödsituationer och att de 80 000 kronorna inte har med det att göra, utan att kostnaden är helt kopplad till renoveringen av hissen som följde den oplanerade evakueringen.