Mitt i Värmdö berättade för några veckor sedan att Attendo har fått en mängd klagomål mot sig sedan de tog över hemtjänsten i delar av kommunen i höstas.
Nu visar det sig att det finns problem även inom Värmdö kommuns egen verksamhet, Djurö hemtjänst. Det handlar om personal som har stängts av från sin tjänst och personal som har sagt upp sig, stressiga och dåliga scheman, och dålig planering.
"Avvikelser flödar in"
I januari i år skickades en anmälan från en anställd in till ivo, inspektionen för vård och omsorg.
Där riktas allvarlig kritik som rör brister i kommunikationen, avvikelser som inte följs upp och dåligt chefsstöd. Bland annat ska två personer ha fått munkavle att prata med övriga anställda i gruppen. ”Gruppen rasar, avvikelser flödar in då kunder inte får sina besök på utsatt tid”, skriver anmälaren.
Problemen ska, enligt anmälan, ha börjat i slutet av förra året när man bytte ut en av cheferna i organisationen.
Bo Svensk, 86, på Djurö märker av turbulensen. Han har hemtjänst tre gånger om dagen och han ser att personal som har jobbat länge, väljer att säga upp sig.
– Så som jag har förstått det hela tycker dom att det har blivit för rörigt och mer stressigt, de orkar inte vara kvar längre. Det är åt helsike, för det är duktiga, kunniga personer, säger han.
"Det är väldigt tråkigt när flera av de som jobbat länge slutar" säger Bo Svensk, 86, bor i en lägenhet på Djurö.
Pekka Pääkkö
Istället kommer ständigt ny personal som aldrig varit hos honom tidigare, men som förvisso gör sitt jobb, så han har inga klagomål på vården han får.
– Men de måste få ordning på scheman och tider så att de anställda trivs och stannar kvar, säger Bo, och tillägger att den senaste tiden har personalen saknat nyckel till Bos lägenhet när de kommit för att hjälpa honom.
– Tänk om jag har trillat och inte kan öppna? Ska dom inte ha nycklar till lägenheterna? Det har dom alltid haft förr, säger han.
Fyra personer har slutat
Mahria Lövkvist, chef för vård- och omsorgskontoret i Värmdö, bekräftar att det har varit saker som inte fungerat bra, kring planering och schemaläggning, och att flera i personalen har slutat på kort tid.
Men hon ser det inte som någon personalflykt. Enligt henne rör det sig om max fyra personer som har slutat sedan årsskiftet.
– Men det kan kännas som många i en liten arbetsgrupp. Ibland kan det vara så att om en person slutar väljer fler att sluta, säger hon.
När det gäller kritiken i anmälan, om munkavle på personalen och att äldre inte fått hjälp i tid, kommenterar inte Mahria Lövkvist de specifika händelserna, men svarar via mejl att "avvikelser sker (...) men ska naturligtvis hanteras skyndsamt och med åtgärder för att förhindra att det åter inträffar." Och att "...arbetsgivaren går inte ut med information som kan skada den enskilde, däremot står det medarbetare fritt att berätta själva."
Vad har ni gjort för att rätta till problemen?
– Det är nu helt bemannat med de funktioner som ska vara på plats. Scheman och planeringar har varit prioriterade att få till på ett bra sätt, vilket de nu är.
Nycklar till lägenheterna ska personalen alltid ha, enligt Mahria Lövkvist.
– Det har i så fall varit någon enstaka miss. Det finns dokumenterat vem som har vilken nyckel så att alla kan se, säger hon, och tillägger:
– Vi tar all kritik och oro på största allvar och har alltid full fokus på de äldre, att de får rätt hjälp. Vi ska också alltid berätta i förväg vem som kommer, säger Mahria Lövkvist.
Djurö, Stavsnäs och öarna är ett komplicerat arbetsområde, menar hon, där det ibland krävs särskild kompetens för att kunna utföra jobbet.
– Man ska kunna ta sig mellan öar, resa med båttaxi och Waxholmsbåtar, och det är långa avstånd och mycket glesbygd. Det är en logistisk utmaning att få ihop. Har man inte rutin kring detta sedan tidigare är det lätt att det blir missar i planeringen, säger Mahria Lövkvist.
– Och om någon blir sjuk är det svårare att ersätta honom eller henne med en vikarie just på grund av att det är ett så komplext område, tillägger hon.
Många problem sedan Attendo tog över hemtjänsten
Personal som inte dyker upp och det går inte att nå dem.
Sedan Attendo tog över hemtjänsten i Gustavsberg och Ingarö i höstas har 170 anmälningar kommit in.
Sedan vårdbolaget Attendo AB började sitt uppdrag som hemtjänstutförare i Värmdö kommun i oktober förra året, har verksamheten kantats av problem.
Bland annat ska besök från Attendo ha uteblivit – alltså hemtjänstpersonal som inte dykt upp. Det ska ha varit problem med språkkunskaperna hos personalen och företaget har varit svåra att nå.
170 klagomål
Attendo har hand om 400 hemtjänsttagare i Gustavsberg och Ingarö och sedan i oktober har totalt 170 anmälningar om problem kommit in, från Värmdöbor och deras anhöriga. Vissa har kontaktat politikerna direkt.
De allra flesta, cirka två tredjedelar, kommer från hemtjänsttagare på Ingarö.
– Jag ser väldigt allvarligt på alla klagomål som kommit in. Det är en stor påverkan för Värmdöbor som har hemtjänst och vi ska ha en hemtjänst som är bra oavsett aktör, säger Julia Ekedahl (S), ny ordförande i vård- och omsorgsnämnden sedan januari i år.
Kommunen kommer också att följa upp avtalen som tecknats med bolaget för att se att de gör allt man kommit överens om. Möten har hållits med dem för att stämma av rekryteringsläge, avvikelser, nåbarhet och kontaktpersoner, enligt Julia Ekedahl.
– Attendo avrapporterar nu en gång i veckan till förvaltningen, och till oss politiker vid varje nämndsammanträde. Det måste bli en klar förbättring, snabbt, och jag kommer fortsätta kräva tydliga underlag och statistik på det förbättringsarbete som utlovats, säger Julia Ekedahl.
"Bra dialog med kommunen"
Attendo medger att de har haft en del inkörningsproblem i Värmdö sedan starten.
– Vi gjorde en felbedömning när det gäller kontaktingångar, så nu har vi ökat tillgängligheten med fler telefonnummer som man kan ringa, säger Linda Bengtsson, presschef på Attendo.
Attendo har ansvar för 400 hemtjänsttagare i Värmdö.
Mostphotos
När det gäller personal som inte dykt upp är det väldigt ovanligt att det sker, enligt Linda Bengtsson.
– Vi brukar inte ha varken förseningar eller uteblivna besök, det ska inte förekomma och där har vi bra rutiner, säger hon.
Problem med svenska språket är inget som Linda Bengtsson känner igen, hon menar att det fungerar bra.
– Det kan vara någon som var van att hemtjänstpersonal pratar finska, eller något annat språk. Vi försöker matcha språkönskemål som kunderna har.
Attendo har gått igenom alla synpunkter och har en bra dialog med Värmdö kommun, tillägger hon.
Hemtjänsten i Värmdö
Efter att en ny upphandling gjordes förra året av det tidigare styret i Värmdö, Allians för Värmdö, är Värmdöborna hänvisade till en hemtjänstutförare i ett visst geografiskt område. Det går inte längre att välja utförare. Något som kritiserades av (S) när de satt i opposition.
Attendo AB har hand om Gustavsberg och Ingarö samt delar av Hemmesta och Strömma.
Saand AB har hand om Hemmesta.
Värmdö kommun, genom Djurö hemtjänst, har hand om Djurö, Stavsnäs, delar av Strömma samt skärgårdsöarna.
Källa: Värmdö kommun