I badrummet sitter Jan Bergvall, 78, medan en hemtjänstarbetare rakar hans ansikte.

– Nu blev jag rakad efter två veckor. De påstår att det inte är två veckor, säger han när vi sätter oss vid köksbordet.

Han bläddrar i sin kalender och räknar ut att elva dagar har gått sedan sist. Jan, som sitter i rullstol, behöver flera besök om dagen. Men enligt honom fungerar inte allt som det ska.

Jan ska duschas tre gånger i veckan, men det händer inte alltid. Ny personal kommer ofta och de är sällan i tid. Det händer också att personalen flyttar på saker. Han pekar på pennbehållaren som står i mitten av bordet, utom räckhåll.

– Det är små saker så länge du har två ben och två armar som fungerar. Men det blir ett problem för någon som sitter i rullstol.

En nyrakad Jan tittar sig i spegeln.

En nyrakad Jan tittar sig i spegeln.

Stefan Källstigen

Flyttade kvällsbesök

Framför allt brister kommunikationen mellan arbetsledningen, de anställda och kunderna, säger Jan. Hans kvällsbesök har flyttats från klockan 21.30 till innan 21 , vilket gör att han missar sina tv-program.

Efter att ha klagat på detta fick han veta att schemaändringar orsakat förskjutningar av vissa insatser.

– Nu lägger man scheman och arbetstider utan att fråga oss. Vi blir överkörda.

Vid köksbordet sitter också Jans kompis som har varit ett stort stöd.

– Min son har gått bort. Jag har inga anhöriga kvar. Vem ska ta hand om mig då? Jag har bara tur som har min kompis. Det måste finnas människor som tittar på oss och våra behov i organisationen, säger Jan.

Jan vilar på förmiddagen då medicinen gör honom trött. Personal ska komma och hjälpa honom upp klockan 13, men många gånger har klockan varit över 15 innan de kommit, berättar han.

Jan vilar på förmiddagen då medicinen gör honom trött. Personal ska komma och hjälpa honom upp klockan 13, men många gånger har klockan varit över 15 innan de kommit, berättar han.

Stefan Källstigen

Varierande kvalitet

Jan får hemtjänst i Hägersten-Älvsjö. Mitt i har tidigare rapporterat om Hemtjänstindex som mäter kommunernas arbete med hemtjänsten. Rapporten visar att kvaliteten varierar beroende på vilken stadsdel du bor i, och just Hägersten-Älvsjö hamnar näst sist på listan.

Jan frågar sig om det har blivit bättre inom hemtjänsten sedan den rödgröna majoriteten tillträdde. Torun Boucher (V), äldreborgarråd, säger att bristen på statliga medel är en faktor till skillnaderna.

– Självklart måste vi också vara självkritiska och ta tag i de brister som vi får syn på. Skillnaderna mellan stadsdelarna är inte så stora, men jag ser möjligheter i att lära mer av varandra så att kunskapen hos de stadsdelar som hamnar i topp sprids, säger hon.

"Hemskt ledsen"

Alla kommuner kan beställa en analys från Hemtjänstindex för att se vad som kan förbättras. Boucher säger att staden välkomnar granskningen, men att de främst arbetar med en egen uppföljningsmodell.

– Jag är hemskt ledsen att höra att hemtjänsten inte fungerat som den ska för den här mannen. Jag vill uppmuntra den som är missnöjd att höra av sig till sin stadsdel eller sin privata utförare, eller om det inte funkar till äldreroteln på stadshuset, för att komma tillrätta med problemet.

Stockholms hemtjänst under lupp: Stora skillnader

Kvaliteten på hemtjänsten i Stockholm varierar stort mellan stadsdelarna, avslöjar en ny rapport. En stadsdel har inga besöksgarantier efter larm, medan en annan lovar hjälp inom en minut.

Kvaliteten på hemtjänsten varierar beroende på vilken stadsdel du bor i. Det visar siffror från Hemtjänstindex, som mäter kommunernas arbete med hemtjänsten.

För första gången har Hemtjänstindex rankat inte bara Stockholm, utan även stadsdelarna, där Kungsholmen hamnar i topp och Skarpnäck i botten.

En anledning till Skarpnäcks låga placering är att de inte svarade på två undersökningar från Socialstyrelsen, vilket påverkar indexet negativt, förklarar Peter Söderman, analytiker. Skarpnäcks stadsdelsförvaltning hävdar dock att de har svarat och undersöker nu varför deras resultat saknas.

Olika vinnare

Resultaten är även nedbrutna i fyra delindex där olika stadsdelar utmärker sig: Spånga-Tensta är bäst på att ge ut information, Enskede-Årsta-Vantör på biståndshandläggning, Östermalm på utförande och Kungsholmen på stöd och utveckling.

Det finns stora skillnader mellan stadsdelarna, till exempel när det gäller garantier för kontakt eller besök efter larm. Någon stadsdel har inga garantier alls, medan andra kan garantera hjälp inom en minut eller en halvtimme.

Andelen hemtjänstenheter som har rutiner för säker vård och omsorg varierar från 20 procent i en stadsdel till 100 procent i en annan. Även andelen äldre med en aktuell genomförandeplan varierar kraftigt, från 52 procent till 96 procent.

Inte förvånad

Lena Hedquist, ordförande i Kommunala pensionärsrådet och för SPF Seniorerna, anser att skillnaderna är oacceptabla.

– När man får hemtjänst ska det skrivas en genomförandeplan och där är det väldigt stora skillnader mellan stadsdelarna, om det ens skrivs en ordentlig plan överhuvudtaget. Så får det ju inte vara, säger hon.

Hon är dock inte förvånad över resultaten och menar att skillnaderna ofta beror på ledningens funktion, något som Peter Söderman också poängterar.

– Man ser inte några särskilda mönster så den teori man kan ha om Stockholm är att det handlar om kompetensen i arbetsledningen, säger han.

Föll 10 placeringar

Sammantaget placerar sig Stockholms stad på plats 44 i riket, en försämring med tio placeringar jämfört med 2022. Men det är ändå en relativt bra placering, enligt Peter Söderman.

Göteborg, som har jobbat aktivt med Hemtjänstindex, har däremot stigit 62 placeringar på listan. Alla kommuner kan nämligen beställa en analys för att se vad som fungerar bra och vad som kan förbättras.

Att Stockholms stad inte gjort det tidigare kan bero på att det inte fanns siffror för varje stadsdel. Nu när det finns, hoppas Lena Hedquist att staden kommer att se över förbättringsområden.

Så får det inte vara.

Hur fungerar mätningen?

Hemtjänstindex är ett initiativ från SPF Seniorerna och har utvecklats med stöd av Allmänna arvsfonden. Bakom modellen står det statliga forskningsinstitutet RISE.

Hemtjänstindex ger en samlad bild av hemtjänstens kvalitet i en kommun och bygger på 70 befintliga indikatorer/nyckeltal från olika datakällor, främst från Socialstyrelsen. 

Källa: Hemtjänstindex

Så ser det ut i staden

När alla kvalitetsindikatorer har beräknats till delindex och ett totalt hemtjänstindex har beräknats:

1. Kungsholmen (75.0)

2. Södermalm (74.4)

3. Farsta (74.2)

4. Norrmalm (74.1)

5. Enskede-Årsta-Vantör (73.8)

6. Hässelby-Vällingby (73.6)

7. Östermalm (73.1)

8. Spånga-Tensta (73.0)

9. Rinkeby-Kista (72.9)

10. Skärholmen (72.5)

11. Bromma (72.0)

12. Hägersten-Älvsjö (68,9)

13. Skarpnäck (63.1)

Källa: Hemtjänstindex

Hemtjänstkvaliteten skiljer sig åt mellan stadsdelarna.

Hemtjänstkvaliteten skiljer sig åt mellan stadsdelarna.

Mostphotos

Stora skillnader i Stockholms hemtjänst: Se din stadsdel

Ny rapport avslöjar: ”Så får det inte vara” ✔ Inga besöksgarantier efter larm ✔ Vem får bäst och sämst hjälp? Se hela listan