Kvaliteten på hemtjänsten varierar beroende på vilken stadsdel du bor i. Det visar siffror från Hemtjänstindex, som mäter kommunernas arbete med hemtjänsten.

För första gången har Hemtjänstindex rankat inte bara Stockholm, utan även stadsdelarna, där Kungsholmen hamnar i topp och Skarpnäck i botten.

En anledning till Skarpnäcks låga placering är att de inte svarade på två undersökningar från Socialstyrelsen, vilket påverkar indexet negativt, förklarar Peter Söderman, analytiker. Skarpnäcks stadsdelsförvaltning hävdar dock att de har svarat och undersöker nu varför deras resultat saknas.

Olika vinnare

Resultaten är även nedbrutna i fyra delindex där olika stadsdelar utmärker sig: Spånga-Tensta är bäst på att ge ut information, Enskede-Årsta-Vantör på biståndshandläggning, Östermalm på utförande och Kungsholmen på stöd och utveckling.

Det finns stora skillnader mellan stadsdelarna, till exempel när det gäller garantier för kontakt eller besök efter larm. Någon stadsdel har inga garantier alls, medan andra kan garantera hjälp inom en minut eller en halvtimme.

Andelen hemtjänstenheter som har rutiner för säker vård och omsorg varierar från 20 procent i en stadsdel till 100 procent i en annan. Även andelen äldre med en aktuell genomförandeplan varierar kraftigt, från 52 procent till 96 procent.

Inte förvånad

Lena Hedquist, ordförande i Kommunala pensionärsrådet och för SPF Seniorerna, anser att skillnaderna är oacceptabla.

– När man får hemtjänst ska det skrivas en genomförandeplan och där är det väldigt stora skillnader mellan stadsdelarna, om det ens skrivs en ordentlig plan överhuvudtaget. Så får det ju inte vara, säger hon.

Hon är dock inte förvånad över resultaten och menar att skillnaderna ofta beror på ledningens funktion, något som Peter Söderman också poängterar.

– Man ser inte några särskilda mönster så den teori man kan ha om Stockholm är att det handlar om kompetensen i arbetsledningen, säger han.

Föll 10 placeringar

Sammantaget placerar sig Stockholms stad på plats 44 i riket, en försämring med tio placeringar jämfört med 2022. Men det är ändå en relativt bra placering, enligt Peter Söderman.

Göteborg, som har jobbat aktivt med Hemtjänstindex, har däremot stigit 62 placeringar på listan. Alla kommuner kan nämligen beställa en analys för att se vad som fungerar bra och vad som kan förbättras.

Att Stockholms stad inte gjort det tidigare kan bero på att det inte fanns siffror för varje stadsdel. Nu när det finns, hoppas Lena Hedquist att staden kommer att se över förbättringsområden.