Inne i den sfäriska domen Wisdome på Tekniska museet har klass 6B på Höglundaskolan precis satt sig ned – med 3D-glasögonen redo i handen. Snart står astronauten Marcus Wandt framför dem på golvet i det helt runda rummet.

– Det är viktigt att säga till er som kanske kämpar lite med läxorna att utan kunskapen man bygger upp genom vetenskap och att försöka förstå vår omvärld så hade vi aldrig kunnat ta oss ut i rymden. Alla sakerna i den här domen bygger på att man har lärt sig hur det fungerar, förstår det och sedan skapar något nytt, säger han.

"Man ska inte blanda ihop omöjligt med att något kanske är svårt. Ni får inte tro att saker och ting är omöjliga", sa Marcus Wandt till klass 6B på Höglundaskolan.

"Man ska inte blanda ihop omöjligt med att något kanske är svårt. Ni får inte tro att saker och ting är omöjliga", sa Marcus Wandt till klass 6B på Höglundaskolan.

Anna Ludvigsson

Klassen har blivit inbjudna när museet presenterar sin nya satsning för att öka intresset bland barn och unga för de så kallade STEM-ämnena: alltså teknik, matematik och de naturvetenskapliga ämnena.

– När jag säger att det är otroligt intressant så är det för att jag på riktigt tycker det – nu. Jag tyckte inte alltid det. När jag gick i sexan bråkade jag fortfarande lite med matten och frågade mig själv varför jag måste lära mig det här? Ibland fanns det någon som berättade exakt varför det var viktigt och ibland inte, fortsätter Marcus Wandt .

Rymdresa

Dagens resa sker i Open space, ett visualiseringsprogram som har tagits fram av bland annat civilinjenjörsstudenter på Norrköping och Linköping universitet.

– Det är som en browser fast för hela universum. Vi ska besöka fantastiska platser, säger professor Anders Ynnerman, hjärnan bakom Wisdome.

Professor Anders Ynnerman visade upp de ingenjörsstudenter som tagit fram Open Space.

Professor Anders Ynnerman visade upp de ingenjörsstudenter som tagit fram Open Space.

Anna Ludvigsson

Strax släcks lamporna, glasögonen åker på och en jordglob dyker upp i taket.

– Nu är vi live. Det här är jorden i går eftermiddag, säger Anders Ynnerman.

Snart rör sig jordgloben mot besökarna och ett sus hörs från klass 6B. Härnäst får de besöka den internationella rymdstationen.

– Här inne ser ni mitt rum. På kvällen sov man svävande och där inne kunde jag lyssna på när temperaturen ändrades. Solen gjorde att det smällde i stationens metall – otroligt mysigt, säger Marcus Wandt.

Han påpekar hur matte och fysik gör det hela möjligt.

– Ingenjörer har skapat det här, byggt det och skickat upp det i rymden. Och byggt stationen på plats i rymden. Det hade aldrig gått om man inte räknat matte, fysik och lärt sig hur material fungerar där uppe.

Klassens mentor, Ramandip Soni (t.v) berättar att klassen har varit taggade och tyckt att det känts spännande inför besöket. "Speciellt att få träffa Marcus Wandt, det har gjort dem mer intresserade", säger han.

Klassens mentor, Ramandip Soni (t.v) berättar att klassen har varit taggade och tyckt att det känts spännande inför besöket. "Speciellt att få träffa Marcus Wandt, det har gjort dem mer intresserade", säger han.

Anna Ludvigsson

Lite svårt med fysik

Bakom glasögonen får Höglundaeleverna hänga med till månen och åka genom Saturnus ringar. Vi stannar till en stund på Mars.

– Det är ingen människa som har sett de här bilderna före er – för vi gör dem ju nu. Även om datan finns så gör vi det här i realtid. Så vi kan bestämma precis vilken del vi vill besöka, säger Anders Ynnerman.

När lamporna tänds igen vill flera ur klassen berätta om hur det var. Viktor Slowinski tyckte det var spännande, och extra häftigt med 3D. Han tycker det verkar lite svårt med fysik men snart ska de få lära sig mer om atmosfären.

– Jag vill plugga mer, säger han bestämt.

– Det var fint att se hur det var där, säger Jacopo Antista som vill bli fotbollsspelare men tyckte att resan var cool.

Bakir Kajević, längst till vänster, hade flera frågor till Marcus Wandt.

Bakir Kajević, längst till vänster, hade flera frågor till Marcus Wandt.

Anna Ludvigsson

Efter en stund får de chansen att ställa frågor till Marcus Wandt. Bakir Kajević ville gärna veta vad som var roligast med att vara i rymden.

– Det roligaste är att flyta runt. Blundar man vet man inte var man är, svarar Marcus Wandt medan Bakir blundar.

Det blir frågor om hur maten smakar, hur man åker hem och hur man plockas upp när man är tillbaka på jorden.

Bakir Kajević har snart en följdfråga om vad det tråkigaste är med rymden.

– Att jag var tvungen att åka hem och det tog slut, säger Marcus Wandt.

Start måste han röra sig vidare och klassen tackar för besöket. Vid museets ingång berättar Marcus Wandt att han hoppas flera från 6B ska tycka naturvetenskap, teknik och matematik är intressant.

– Och att de hittar på de nya coola idéerna framåt. Dels ger oss den tekniken vi tycker är intressant, dels den teknik vi behöver för att skapa hållbarhet och ta hand om det vi har. Vi har försatt oss i en situation som vi måste utveckla oss ur. Det är både vi nu och nästa generation som måste vända det här. Och det hoppas jag att de gör.

"Om matte känns för stort och svårt, dela upp det in mindre bitar och till slut har du pusslet", gav Marcus Wendt som tips till elever som kanske tycker matte är svårt.

"Om matte känns för stort och svårt, dela upp det in mindre bitar och till slut har du pusslet", gav Marcus Wendt som tips till elever som kanske tycker matte är svårt.

Anna Ludvigsson