I juli nästa år går flyttlasset till Arvid Nordquists nya hem i Järfälla: ett helt nytt rosteri, byggt i trä.

Med det går en epok i graven för kaffejätten som sedan 1960-talet har hållit till i Solna, på gränsen till Sundbyberg.

– Doften är ett kännetecken som jag kommer att sakna, säger Martin Eliasson (S), ordförande i byggnadsnämnden i Solna stad.

Martin Eliasson kommer att sakna att kunna lukta på kaffet.

Martin Eliasson kommer att sakna att kunna lukta på kaffet.

Pressbild

Kanske delar han den sorgen med en och annan kaffedrickare. Men som politiker gäller det också att blicka framåt.

Så: vad ska hända med den snart kaffefria tomten?

Enligt Martin Eliasson har diskussioner förts med fastighetsägaren, om än utan konkreta planer i dagsläget.

– Men jag ser framför mig att tomten blir en del i omvandlingen av Solna business park, där vi jobbar mycket med att det inte bara ska bli arbetsplatser utan en typ av blandstad.

Oron: Trafikverket sinkar

I fallet Verkmästaren 4, som fastigheten heter, kan det bli bostäder. Åtminstone delvis, tror nämndordföranden.

– Närmast järnvägen tror jag det är svårt att få till, men det är en ganska stor tomt.

Doften av kaffe från Arvid Nordquists rosteri har blivit något av en levande klassiker.

Doften av kaffe från Arvid Nordquists rosteri har blivit något av en levande klassiker.

Alexander Kuronen

Samtidigt talar annat för att utvecklingen av både kaffetomten och resten av området kan dröja rejält.

En knäckfråga är Trafikverkets arbeten med Mälarbanan i Solna och Sundbyberg. Först 2042 tror myndigheten att spår, anläggningar och tunnlar kan stå klara, vilket Mitt i skrivit om tidigare.

Under tiden kan Trafikverket tillfälligt behöva ta mark i anspråk, säger Martin Eliasson. Däribland på Arvid Nordquists adress.

– Det kanske kan bli förhindrad utbyggnad på tomten för att de behöver komma åt under en viss tid. Det påverkar helheten av utvecklingen av Solna business park.

Viktigt med samarbete

Förhoppningen är att arbetena i Solna business park och på Mälarbanan ska kunna pågå parallellt. Men i värsta fall, säger Eliasson, kan staden behöva vänta till 2042 med vissa byggen.

Trafikverket svarar i sin tur att det är svårt att säga i detalj hur utbyggnaden av Mälarbanan påverkar stadsutvecklingen i Solna.

En sak är emellertid klar: den gör det.

"Samarbete och gemensam planering är därför en förutsättning för att viktiga intressen ska hanteras på ett bra sätt", skriver kommunikatören Ann Sandén Nordström i ett mejl.

I sydöstra Solna business park smider Solna stad planer på två nya kontorsbyggnader och 325 bostäder. Efter en del om och men har Trafikverket gett projektet tummen upp.

Sydöstra Solna business park kan få två nya kontorsbyggnader och 325 bostäder. Planen hanteras för närvarande i mark- och miljödomstolen. En bit högre upp, vid Tvärbanebron, syns kafferosteriet.

Sydöstra Solna business park kan få två nya kontorsbyggnader och 325 bostäder. Planen hanteras för närvarande i mark- och miljödomstolen. En bit högre upp, vid Tvärbanebron, syns kafferosteriet.

AIX/Walk the Room

Trots allt låter Martin Eliasson ganska optimistisk.

– Jag tror att det kommer att hända väldigt mycket de kommande fem, tio åren som gör att området upplevs som något annat.

Och när det gäller kaffedoften lär han ju få rätt.