JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ANNONS

TV-klipp och nyheter

Katarinahissen i gång först i maj – klarar inte vinden

Hisstur? Var god dröj.

Hisstur? Var god dröj.

20240216045543
20240215153355
2024-02-16
04:55

Katarinahissen hann inte med många turer efter invigningen innan den körde fast. Förvaltarens servicecenter säger att hissen inte är byggd för vinter och är igång först i maj – vilket dementeras av pressavdelningen.

– En missuppfattning, säger kommunikationchefen Marianne Perslow.

Under högtidliga former samlades press, intressenter och politiker i oktober för att delta vid invigningen av Katarinahissen, som då hade varit ur bruk i 13 år.

Men snabbt stötte hissen på problem. Den visade sig inte ha speciellt hög tolerans för hård vind. De första veckorna var den i perioder stillastående, innan den 27 november stannande helt.

Då var det dörrmaskineriet som kärvat ihop. Det är fortfarande inte löst.

Södermalmsbon Kurt Juth hörde av sig till Atrium Ljungberg som förvaltar hissen för att höra när den skulle vara igång igen.

ANNONS

Mitt i fick ta del av svaret från deras servicecenter:

”Katarinahissen kommer att vara stängd till och med maj 2024 då hissen ej är gjord för de väderförhållanden vi har under vintern.”

– En hiss har stått på platsen sedan 1883. Och inte är det väl några nyheter att vi har vinter i Sverige. Det är lite förvånande att vi i dagens läge inte kan bygga en hiss som fungerar, säger Kurt Juth.

Antikvarie måste godkänna

Att hissen inte är byggd för vintern stämmer inte, menar Marianne Perslow, kommunikationschef vid Atrium Ljungberg.

– Det var en missuppfattning från någon av kollegorna, vi beklagar den felaktiga informationen. Däremot är hissen känslig för starka vindar, något vi kommunicerade redan vid invigningen.

Fortfarande är det problem med dörrmaskineriet som ställer till det, men när hissen kan börja åka igen är fortfarande oklart.

– Vi väntar fortfarande på ett godkännande från antikvarien för att få genomföra reparationen, innan vi får detta kan vi inte genomföra nödvändiga åtgärder.

Första tiden skulle en åktur vara gratis, sedan skulle det kosta 20 kronor. Gratisperioden kommer att förlängas med anledning av strulet.

FRÅGAN: När åkte du hissen senast?

Pekka Pääkkö

Regina Hallei:

– Jag kommer från München och har aldrig åkt den, men det är en kul idé med en hiss så att man ser ut över stan! När de nu reparerar kan de ju göra något roligt av den när de ändå är igång, kanske kombinera åkturen med en konstvisning?

Pekka Pääkkö

Billy Frew:

– Det var länge sedan jag åkte den där hissen. Jag ägnar faktiskt inte så mycket tankekraft åt den.

Pekka Pääkkö

Clara Flodin:

– Senast jag åkte Katarinahissen var när min farfar fyllde 70 år, han är 87 nu.

Pekka Pääkkö

Ricky Eriksson:

– För mig är det inga problem att hissen inte är igång, jag har inte varit här uppe på 20 år. Senast jag åkte var nog bara för nöjes skull för 30, 40 år sedan. Men med tanke på hur det går med Slussen hade det varit konstigt om hissen hade funkat.

Turist invigde Katarinahissen av misstag

Efter 13 år kan Katarinahissen åter ta folk upp på Söders höjder. Under onsdagen smygöppnade hissen – och en turist lyckades av en slump nypa premiärturen.

Det var en ganska bra samling press och annat folk som samlats nedanför Katarinahissen vid Slussen inför invigningen. Så åker plötsligt hissen ner och ut kliver en kvinna, märkbart förvirrad av uppbådet.

Det är Lilis Huguet, en turist på besök från USA.

– Jag var på väg till Fotografiska, GPS:en sa att jag skulle ta den här vägen, säger hon.

Det är första gången hissen är öppen på 13 år. Hur kändes det att ta premiärturen?

– Är det säkert? Jag undrade varför alla tittade på mig. Det var coolt men lite läskigt att åka, den gick ganska fort.

Exploateringsnämndens ordförande Anders Österberg (S) och Atrium Ljungbergs vd Annica Ånäs höll ett kort anförande innan åkandet började. Hissinfluencern Andreas Ulvebring var också på plats.

Exploateringsnämndens ordförande Anders Österberg (S) och Atrium Ljungbergs vd Annica Ånäs höll ett kort anförande innan åkandet började. Hissinfluencern Andreas Ulvebring var också på plats.

Pekka Pääkkö

Större korg och ny våning

Redan 2010 togs den ikoniska men slitna hissen ur bruk. När den nu öppnar är det i renoverad form. Två hisskorgar har blivit en större korg så att även rullstolar och barnvagnar kan få plats. En till våning har tillkommit nedåt, vid kajplan.

Tidigare var konstruktionen heller inte pålad ner till fast berggrund, det är den nu.

– Det känns jättebra att hissen nu öppnar. Den är ett fantastiskt landmärke. Nu börjar man se hur Slussen, bit för bit, går från att vara en trafikplats till en mötesplats, säger Anders Österberg (S), ordförande i exploateringsnämnden.

Influencern Andreas Ulvebring har hissar som hobby. Hans filmer på Youtube har setts av miljontals människor.

Influencern Andreas Ulvebring har hissar som hobby. Hans filmer på Youtube har setts av miljontals människor.

Pekka Pääkkö

Unik i världen

Att Södermalm är bergigt är ingen nyhet. Redan 1883 uppfördes den första Katarinahissen – kallad Elevatorn – för att hjälpa folk att ta sig mellan Stadsgården och Mosebacke. Den tjänade stockholmarna i 50 år, tills den revs i samband med att Slussen byggdes om på 1930-talet. I stället uppfördes den nuvarande hissen, vilken invigdes 1936.

Gamla Katarinahissen öppnade 1883 och kallades då Elevatorn. Första månaden åkte 1 500 personer hissen dagligen. Att åka upp kostade 5 öre, ner 3 öre.

Gamla Katarinahissen öppnade 1883 och kallades då Elevatorn. Första månaden åkte 1 500 personer hissen dagligen. Att åka upp kostade 5 öre, ner 3 öre.

Fotograf okänd, Stockholms stads byggnadskontor, 1896. Stadsmuseet i Stockholm

Unik i världen

Utförandet blev i form av ett öppet stålschakt som ingen annan hiss i världen har.

– Hissen är en kulturikon. Det är första gången jag åker den, så det är något att checka av på min personliga bucketlist, säger hissinfluencern Andreas Ulvebring.

Han driver en Youtubekanal där han åker och visar upp olika typer av hissar. Klippen har setts av miljontals människor. Han har tappat räkningen över hur många hissar han har åkt.

– Det var ett småbarnsintresse som höll i sig. Det mest spännande med Katarinahissen är utsikten. Annars är det en modern och pålitlig hiss.

Har du några favorithissar i stan?

– Jag har åkt för många och tycker inte om att favorisera. Men jag gillar gamla Deve-hissar, de har en speciell karaktär.

Nya hissen byggdes i samband med ombyggnationen av Slussen och invigdes 1936.

Nya hissen byggdes i samband med ombyggnationen av Slussen och invigdes 1936.

Gustaf W:son Cronquist, 1935. Stadsmuseet i Stockholm

En takbar öppnar nästa år

På 1930-talet revs den gamla hisskonstruktionen och den nuvarande hissen blev en del av KF-huset, som i dag ägs av Atrium Ljungberg. Deras miljardrenovering av huset väntas stå klar våren 2024.

Då ska fastigheten innehålla ett nytt hotell samt takterrasser som ska gå att nå från hissen och Mosebacke.

– Hissen är en viktig pusselbit för oss och det känns bra att kunna öppna upp taket för allmänheten, så att alla kan ta del av utsikten, säger Annica Ånäs, vd vid Atrium Ljungberg.

Katarinahissen öppnar 19 oktober och går att använda alla dagar klockan 8–22. Den är gratis att åka fram till januari 2024. Därefter kostar en resa 20 kronor.

På taket till Katarinahuset blir det en takterrass till som ska vara öppen för allmänheten från och med nästa år.

På taket till Katarinahuset blir det en takterrass till som ska vara öppen för allmänheten från och med nästa år.

Atrium Ljungberg/Måns Berg

Hissen i korthet

Gamla hissen var i bruk 1883–1933.

Nuvarande hiss invigdes 28 maj 1936.

Arkitekter: Eskil Sundahl och Olof Thunström från KFAI.

Höjd: 38 meter.

Kapacitet: 33 personer eller 2 500 kilo.

Åkturer: 180 i timmen eller 3 i minuten.

Hastighet: 1,6 m/s.

Vid vindar över 10 m/s sänks hastigheten till 1 m/s.

Vid vindar över 14 m/s stängs hissen.

Utförande: I befintligt stålschakt, vilket är världsunikt.

Pris för resa: 20 kronor (10 kronor när den stängde 2010).

Källa: Stockholms stad

Turisten Lilis invigde Katarinahissen av misstag

Klev ut till pressuppbåd: ”GPS:en sa att jag skulle ta den här vägen” ✔ I drift igen – efter 13 år ✔ Då börjar hissresan kosta

En kort historik

Gamla hissen var i bruk 1883–1933.

Nuvarande hiss öppnade 28 maj 1936.

Den återinvigdes 18 oktober efter ha varit ur bruk i 13 år.

Höjd: 38 meter.

Kapacitet: 33 personer eller 2 500 kilo.

Åkturer: 180 i timmen eller 3 i minuten.

Hastighet: 1,6 m/s.

Vid vindar över 10 m/s sänks hastigheten till 1 m/s.

Vid vindar över 14 m/s stängs hissen.

Hissen har stått still sedan 27 november 2023.

Källa: Stockholms stad/Atrium Ljungberg

VictorMalmcrona
08-550 550 57
FannyCassel
08-550 550 84
ANNONS
ANNONS

Senaste nyheterna

Korttidsboendet Idun, tidigare i december, som ligger på samma fastighet.

Korttidsboendet Idun, tidigare i december, som ligger på samma fastighet.

Anton Kyhlbäck

Nytt äldreboende i Danderyd – ska bli klart i år

Nyheter

"Stilmässigt kommer det passas in"

Regionen fann brister vid oanmälda besök.

Regionen fann brister vid oanmälda besök.

Mostphotos

Regionen bryter med två vårdcentraler

Nyheter

För få läkare och distriktssköterskor ✔ Fusk med öppettider

Karolina Arvekvist, ny rektor på Sjöviksskolan.

Karolina Arvekvist, ny rektor på Sjöviksskolan.

Efter hårda kritiken: Sjöviksskolan får ny rektor

Nyheter

Karolina Arvekvist tar över i mars sedan omstridda rektorn slutat

ANNONS

Kraftig explosion i Brandbergen

Avspärrat efter sprängningen i ett industriområde i Brandbergen.

Avspärrat efter sprängningen i ett industriområde i Brandbergen.

Anna Ludvigsson

20250123071550
20250123095725
2025-01-23
07:15
2025-01-23 09:57

Något har exploderat i ett industriområde i Brandbergen. Fasader och bilar skadades i smällen.

Larmet om explosionen kom strax efter midnatt och den både hördes och kändes på långt håll.

– Vi bor ungefär sju till tio minuter bort så det är helt sjukt hela vårt hus skakade. Det var riktigt läskigt och det känns svårt att bara gå och lägga sig nu, säger en boende till Aftonbladet.

Räddningstjänst och polis ryckte ut till industriområdet. Flera fasader, bilar och glasrutor skadades, enligt räddningstjänsten.

Ingen gripen

Polisen kontrollerade flera personer och fordon i jakten på misstänkta men ingen person har gripits. Även flera andra personer har förhörts som vittnen.

ANNONS

Brottsplatsen spärrades av och bombtekniker jobbade på platsen för att reda ut vad som exploderat.

”Det ska enligt uppgift inte råda någon sekundär fara eller risk för ras i de byggnader som skadats”, skriver polisen på sin hemsida.

När Mitt i är på plats på torsdagsförmiddagen arbetar polisen fortfarande i området och avspärrningar är kvar.

– Det måste vara den mest drabbade adressen per kapita. Det känns olustigt. Vi går och käkar precis här också, säger Mattias Sydh som jobbar i fastigheten intill och väntar på besked när de får komma in igen för att bedöma eventuella skador.

KarlMeyer von Bremen
08-550 551 58

Här är explosionerna i Stockholm 2025

Nyheter
Stor förödelse vid pizzerian Tarantella i Bredäng.

Stor förödelse vid pizzerian Tarantella i Bredäng.

Anton Kyhlbäck

LISTA: Dåden som inträffat i år

Stor förödelse vid pizzerian Tarantella i Bredäng.

Stor förödelse vid pizzerian Tarantella i Bredäng.

Anton Kyhlbäck

Stor förödelse vid pizzerian Tarantella i Bredäng.

Stor förödelse vid pizzerian Tarantella i Bredäng.

Anton Kyhlbäck

Här är explosionerna i Stockholm 2025

Nyheter
Stor förödelse vid pizzerian Tarantella i Bredäng.

Stor förödelse vid pizzerian Tarantella i Bredäng.

Anton Kyhlbäck

LISTA: Dåden som inträffat i år

ANNONS
ANNONS