Det var en ganska bra samling press och annat folk som samlats nedanför Katarinahissen vid Slussen inför invigningen. Så åker plötsligt hissen ner och ut kliver en kvinna, märkbart förvirrad av uppbådet.
Det är Lilis Huguet, en turist på besök från USA.
– Jag var på väg till Fotografiska, GPS:en sa att jag skulle ta den här vägen, säger hon.
Det är första gången hissen är öppen på 13 år. Hur kändes det att ta premiärturen?
– Är det säkert? Jag undrade varför alla tittade på mig. Det var coolt men lite läskigt att åka, den gick ganska fort.
Exploateringsnämndens ordförande Anders Österberg (S) och Atrium Ljungbergs vd Annica Ånäs höll ett kort anförande innan åkandet började. Hissinfluencern Andreas Ulvebring var också på plats.
Pekka Pääkkö
Större korg och ny våning
Redan 2010 togs den ikoniska men slitna hissen ur bruk. När den nu öppnar är det i renoverad form. Två hisskorgar har blivit en större korg så att även rullstolar och barnvagnar kan få plats. En till våning har tillkommit nedåt, vid kajplan.
Tidigare var konstruktionen heller inte pålad ner till fast berggrund, det är den nu.
– Det känns jättebra att hissen nu öppnar. Den är ett fantastiskt landmärke. Nu börjar man se hur Slussen, bit för bit, går från att vara en trafikplats till en mötesplats, säger Anders Österberg (S), ordförande i exploateringsnämnden.
Influencern Andreas Ulvebring har hissar som hobby. Hans filmer på Youtube har setts av miljontals människor.
Pekka Pääkkö
Unik i världen
Att Södermalm är bergigt är ingen nyhet. Redan 1883 uppfördes den första Katarinahissen – kallad Elevatorn – för att hjälpa folk att ta sig mellan Stadsgården och Mosebacke. Den tjänade stockholmarna i 50 år, tills den revs i samband med att Slussen byggdes om på 1930-talet. I stället uppfördes den nuvarande hissen, vilken invigdes 1936.
Gamla Katarinahissen öppnade 1883 och kallades då Elevatorn. Första månaden åkte 1 500 personer hissen dagligen. Att åka upp kostade 5 öre, ner 3 öre.
Fotograf okänd, Stockholms stads byggnadskontor, 1896. Stadsmuseet i Stockholm
Unik i världen
Utförandet blev i form av ett öppet stålschakt som ingen annan hiss i världen har.
– Hissen är en kulturikon. Det är första gången jag åker den, så det är något att checka av på min personliga bucketlist, säger hissinfluencern Andreas Ulvebring.
Han driver en Youtubekanal där han åker och visar upp olika typer av hissar. Klippen har setts av miljontals människor. Han har tappat räkningen över hur många hissar han har åkt.
– Det var ett småbarnsintresse som höll i sig. Det mest spännande med Katarinahissen är utsikten. Annars är det en modern och pålitlig hiss.
Har du några favorithissar i stan?
– Jag har åkt för många och tycker inte om att favorisera. Men jag gillar gamla Deve-hissar, de har en speciell karaktär.
Nya hissen byggdes i samband med ombyggnationen av Slussen och invigdes 1936.
Gustaf W:son Cronquist, 1935. Stadsmuseet i Stockholm
En takbar öppnar nästa år
På 1930-talet revs den gamla hisskonstruktionen och den nuvarande hissen blev en del av KF-huset, som i dag ägs av Atrium Ljungberg. Deras miljardrenovering av huset väntas stå klar våren 2024.
Då ska fastigheten innehålla ett nytt hotell samt takterrasser som ska gå att nå från hissen och Mosebacke.
– Hissen är en viktig pusselbit för oss och det känns bra att kunna öppna upp taket för allmänheten, så att alla kan ta del av utsikten, säger Annica Ånäs, vd vid Atrium Ljungberg.
Katarinahissen öppnar 19 oktober och går att använda alla dagar klockan 8–22. Den är gratis att åka fram till januari 2024. Därefter kostar en resa 20 kronor.
På taket till Katarinahuset blir det en takterrass till som ska vara öppen för allmänheten från och med nästa år.
Atrium Ljungberg/Måns Berg