I sex år har den planerade kistagrenen av tvärbanan skjutits upp. Senast rapporterade Mitt i om att regionen valt att riva kontraktet med entreprenören, Gülermak, efter att de misslyckats leverera vad de lovat. Resultatet blev ytterligare förseningar till 2026.
I maj utökade regionen budgeten för bygget med 8,1 miljarder kronor, men det har redan överskridits.
– Företaget har agerat på ett helt oacceptabelt sätt, vi måste ha säkerställt att det inte blir ett byggstopp men de kunde inte presentera detta. Detta har satt oss i ett oerhört allvarligt läge, sa trafikregionrådet Anton Fendert (MP) till Mitt i.
Boende i Rissne får fortsätta leva i närhet av den ständiga byggarbetsplatsen. Martin Solberg (MP) är ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden. Angående förseningskostnaderna säger han:
– Vi har avtal med regionen där vi är överens att dela på vissa kostnader. Men jag kan inte uttala mig än om det kommer påverka vår finansiering.
Martin Solberg, ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden i Sundbyberg, har högre förhoppningar på projektet nu när regionen ska få mer kontroll.
Sundbybergs stad
Utbredd besvikelse
– Det är klart att jag är besviken av att få ett till besked om försening. Vi har också full förståelse för boende i Ursvik och hela Sundbyberg. Vi har liksom byggt en hel stadsdel som är utformad för att kollektivtrafiken ska både föredras och vara det enklaste sättet att ta sig fram på, säger Martin Solberg.
En läsare som bor i området berättar att arbetsplatsen har sett lika dan ut i ungefär ett år.
Evelina Emås
Bygget har pågått i snart sex år och kort efter att det första beslutet klubbades igenom har området i Ursvik varit en ständig byggarbetsplats. Det är inte ovanligt att projekt i miljardklassen tar tid, men det är förseningarna som ligger till grund för Solbergs, och kommuninvånarnas besvikelse.
– När jag pratar med folk på stan så är det en frustration och snudd på uppgivenhet. Man blir inte längre arg att det kommer ett förseningsbesked, säger han.
Solberg tror att det kan ha fel att bara låta ett företag, turkiska Gülermak, sköta hela projektet. Nu är förhoppningen att regionen ska gå in och ta mer kontroll över projektet.
– Vad jag förstår så har entreprenören misskött sig, och då förstår jag att man vill bryta samarbetet.
Nu blir det en ny upphandling till hösten.
– Gülermak har haft hela projektet, från ax till limpa. Jag tror att det var ett misstag att ingå en totalentreprenad i ett sådant här komplicerat projekt.
Kan man förvänta sig fler förseningar?
– Nej, nu har regionen sagt att det är hösten 2026 som projektet ska vara färdigt, och då utgår vi från att det blir det och planerar utefter den tidslinjen.