Landvetter
De är avlånga, fyrkantiga, mjuka och hårda.
En del av paketen, som kommer åkande på det snabba rullbandet ett par meter upp i den enorma terminalen, går att gissa sig till vad de innehåller: Ett par skidor, en sparkcykel för barn och kläder från en av de stora modekedjorna.
Till Postnords paketterminal i Landvetter kommer göteborgarnas e-handelsfynd innan de sorteras och körs ut till utlämningsställena runt om i staden.
Rullar på. På två parallella rullband färdas paketen i full fart innan de tippas av på rätt plats och packas i lastbilarna.
Dino Soldin
"Roligaste tiden"
När paketen på bandet når sin förinställda avfart tippas de av maskinen och kanar ner till rätt uppsamlingsplats, för att sedan lastas manuellt i gallerburar eller direkt i lastbilarna.
– Det här är verkligen Tetris, säger terminalchefen Christofer Carlsson, och pekar mot ett minutiöst packat lastbilssläp med bruna kartonger staplade från golv till tak.
Black Friday-rean, som de senaste åren gått från en dag till en helg till en hel vecka innebär den i särklass mest intensiva perioden på paketterminalen.
– Samtidigt så är det den roligaste tiden eftersom det händer något utöver det vanliga. Folk tror inte på mig när jag säger att vi har julmöte i mars, redan då börjar vi planera för Black Friday.
Väl förberedd. Terminalchefen Christofer Carlsson börjar redan i mars att planera inför Black Friday, som är den mest intensiva perioden på Postnord-terminalen i Landvetter.
Dino Soldin
Möbler och kattsand
Ja, lågkonjunkturen till trots, klickar folk hem varor som aldrig förr.
– Vi ser en stor ökning bara sedan förra året. Under det mest intensiva dygnet i förra veckan snurrade drygt 220 000 paket, vilket kan jämföras med runt 125 000 i normala fall.
Det verkar också som att e-handelskunderna blir allt djärvare och beställer numera allt från möbler till kattsand på nätet.
– Generellt ökar de större volymerna, men den senaste perioden har vi även hanterat fler mindre paket och det beror troligtvis på den stora importen från Kina.
Det strategiska läget i närheten av Landvetter flygplats till trots, kommer faktiskt inga leveranser med flyg, utan allt går med lastbilar.
På jobbet. Maskinoperatören Ram Dabboul började på paketterminalen för tre år sedan och trivs med både arbetsuppgifterna och kollegorna.
Dino Soldin
Kompisar på jobbet
Christofer Carlsson går vant genom den kalla paketterminalen, där det under rekordveckan jobbar runt 350 personer, vilket är 100 fler än resten av året.
Han vinkar till maskinoperatören Ram Dabboul, som står uppflugen på en stege intill paketbandet.
Tre år har gått sedan han jobbade sin första dag på terminalen.
– Då jobbade jag med att lasta och lossa, men nu är jag maskinoperatör. Det är något jag alltid varit intresserad av och därför har jag valt att stanna kvar. Det bästa med jobbet är alla människor som jag lärt känna, som nu är mina kompisar, säger han och fångar upp ett paket som fastnat i skyddsnätet.
Sista veckan. Den 19 december packar Ingemar Keismar sitt sista paket i Postnord-flaket innan han går vidare mot pension och nya äventyr.
Dino Soldin
Sista veckan vid bandet
I andra änden av den omkring 10 000 kvadratmeter stora terminalen står Ingemar Keismar, som snart packat sitt sista paket någonsin.
– Den 19 december går jag i pension efter 27 år på Postnord. Det ska jag fira med att spela bangolf, som är ett stort intresse.
Klockan närmar sig halv två på eftermiddagen när den digitala siffertavlan i "komandobryggan" visar 26 500.
– Det är antal hanterade paket hittills idag och innan kvällen borde vi komma upp mot 125 000, säger Christofer Carlsson.
Bara bil. Paketterminalens strategiska läge i närheten av Landvetter flygplats till trots, kommer faktiskt inga leveranser med flyg, utan allt körs på lastbilar.
Dino Soldin