Delsträckan Hjulsta-Häggvik av Förbifart Stockholm öppnar redan hösten 2026.
Trafikverket
Arbetena på sträckan Häggvik-Hjulsta har alltså kommit så långt att öppnandet av sträckan sker redan om drygt två år.
"Arbetar intensivt"
– Vi arbetar intensivt med att färdigställa installationerna och testa de tekniska systemen och ser fram emot att delöppna sträckan Häggvik–Hjulsta under hösten 2026, 4 år tidigare än planerat, säger Camilla Magnusson, projektchef E4 Förbifart Stockholm, till Trafikverkets hemsida.
Vägen och tunnlarna är nästan färdigbyggda och de tekniska installationerna påbörjade.
Avlastar genom öppningen
Sträckans område lider av ett högt tryck på det lokala och regionala vägnätet, och genom att delöppna avlastar Trafikverket bland annat Kymlingelänken, Rotebroleden och E18 Enköpingsvägen, främst öster om E4 Förbifart Stockholm mot Trafikplats Rissne.
Motorvägsprojektet i sin helhet öppnar 2030
E4 Förbifart Stockholm består av två delar: Kungens kurva-Hjulsta och Hjulsta-Häggvik.
2021 fattade Trafikverket beslut om att arbeta efter en plan där den norra sträckan mellan trafikplats Häggvik och trafikplats Hjulsta skulle bli klar tidigare än sträckningen i sin helhet, och på så sätt möjliggöra att den skulle kunna öppnas och trafikeras separat från övriga delar.
Att öppna sträckan Häggvik-Hjulsta till hösten 2026 ska framförallt minska restiden och avlasta större omkringliggande vägar.
Mellan Kungens kurva och Hjulsta är det fortfarande arbeten kvar att utföra i tunneln och all teknisk utrustning ska även installeras och testas innan öppnandet.
Hela E4 Förbifart Stockholm öppnar enligt plan 2030.
Källa: Trafikverket
Vi arbetar intensivt med att färdigställa installationerna