I över sex år har man sprängt berg för att E4 Förbifart Stockholm ska bli verklighet. Nu har Trafikverket nått en historisk milstolpe – Sveriges längsta motorvägstunnel, kanske norra Europas längsta, är äntligen utsprängd.
Med skyddsutrustning från topp till tå och en GPS som spårar vår plats får Mitt i vara bland de första som åker igenom hela tunneln. Den ska inte öppna för allmänheten förrän 2030 men i en buss med ett tiotal andra journalister åker vi den två mil långa sträckan, från Kungens kurva till Häggvik.
Tolv stycken luftutbytesstationer ska komma på plats. Stora fläktar kommer finnas här.
Angie Gray
70 meter under ytan
Vägen består av två separata tunnelrör, ett för södergående och ett för norrgående trafik, samt sex nya trafikplatser med ramper och anslutningar till befintliga vägnät. Vissa delar av sträckan är som vilken motorvägstunnel som helst, asfalterat och upplyst. Andra delar är mindre färdiga.
När vi kliver av bussen vid Norra Lovö får vi vada fram genom vatten och lera. Ovanför oss är Lambarfjärden, Mälarens djupaste fjärd. Det betyder att vi befinner oss 70 meter under vattenytan. Här finns en känd regional svaghetszon i berggrunden.
Berget är av varierande kvalitet, med bland annat sprickor med lera i vissa passager. I och med svaghetszonen behöver berget förstärkas extra noggrant.
Klas Dahlberg, projektledare för berg.
Angie Gray
– Just nu pågår injicering. Vi borrar fem meter långa hål och trycker in mikrocement för att få en tät och fin tunnel, säger Klas Dahlberg, projektledare för berg.
Blandade känslor
Även under naturreservatet Grimstaskogen, Grimsta IP, Lövstavägen och Aprikosgatan i Hässelby strand och Björnskogsgränd i Vinsta har grundvatten trängt in i stora mängder.
Förra året krävde Mark- och miljödomstolen därför att Trafikverket skulle täta de läckande tunnlarna ytterligare, vilket har varit en lång process. Men till sommaren ska de vara färdiga för besiktning, något som känns vemodigt för Klas Dahlberg.
– Man är inte i mål förrän man är i mål, så den stenen släpper över axlarna nu. Jag känner stolthet, lycka och glädje men även någon form av sorg och saknad. Det är ju ett avslut, säger han.
Även Linus Levinson, projektledare för Tunnel Söder, har blandade känslor.
– Det är både glädje och lågmält. En epok som går mot sitt slut.
Linus Levinson och Camilla Magnusson välkomnar oss in genom den södra infarten.
Angie Gray
Dyrare nota
När besiktningen är färdig är det dags för installationsdelarna, vilket blir den sista fasen mot öppningen. Bland annat nödutgångar var hundrade meter och tolv stycken luftutbytesstationer ska komma på plats.
Förbifartstunneln ska även prydas med målningar och konst.
– Trafikplats Kungens kurva ska se ut som en serpentin och vid Drottningholm ska det se ut som en park, säger Camilla Magnusson, projektchef.
Var hundrade meter ska det finnas en nödutgång. Här står de på rad, snart redo att placeras ut.
Angie Gray
Mitt i har tidigare skrivit om att Förbifart Stockholm blir mycket dyrare att färdigställa än vad som tidigare beräknats. Förra året låg prislappen på 37,7 miljarder kronor. Nu har den stigit till 41,7 miljarder kronor.
– Den nuvarande tekniken ser inte ut som den gjorde förut. Det är inte ovanligt att ett sådant här projekt blir dyrare än tänkt, säger Camilla Magnusson.
Inför bussramper
Hon tror att Förbifartstunnlarna är något som stockholmarna saknar.
– Om man sitter uppe på Essingeleden där det inte finns så många alternativa vägar eller om man bor i södra Stockholm och vill ta sig smidigt till Ekerö eller västra Stockholm, så kommer det här vara till stor nytta.
Tanken är att även bussar ska kunna nyttja den nya vägen.
– Vi har pratat med SL och redan infört bussramper i tunneln. Så då slipper man åka in till stan för att ta bussen, säger Camilla Magnusson.
Linus Levinson, projektledare för Tunnel Söder, Camilla Magnusson, projektchef, och Peter Hellström, biträdande projektchef, vid Trafikplats Kungens kurva. Här har man kommit långt med arbetet.
Angie Gray