De stora kranarna som tornar upp sig längs norra älvstranden är en symbol för Göteborg som hamnstad. Men de flesta kranar har gjort sitt inom varvsindustrin för längesedan.

På Västarvet, en samlingssida för natur-och kulturarv i Västra Götalands står att " år 1947 hade Göteborg 194 kranar igång – i dag återstår endast tolv stycken”. 

Älvstranden Utveckling förvaltar åtta kranar – sex på Lindholmen, Bockkranen på Eriksberg och en hamnkran – men ingen av dem används längre.

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/kajodlarna-byter-inriktning-fran-grodor-till-avfall/repsim!JErrLo4wT62c9blYRNH2Pg/

"Utgör en risk"

Nu är det dags för kran nummer 43 bli ett minne blott. Orsaken är att kajen den står på är i dåligt skick och en ny detaljplan visar att ett färjeläge är på gång i området.

– Västtrafik ska bygga ett nytt färjeläge alldeles bredvid kranen. Kranen utgör en risk om den står kvar och måste därför demonteras, säger Ulrika Palmblad Gröön, stadsutvecklingschef, Älvstranden Utveckling.

Kran 43 tillhörde ursprungligen Götaverken men under kranens sista tid i bruk var det Långedrag teknik som använde den för att lyfta i båtar.

– Företaget lämnade området 2018 och då lämnade de kvar kranen. Sedan dess har den inte använts.

Kranar har rört upp känslor bland göteborgarna förr, har ni märkt av det nu?

– Det har inte varit några större reaktioner på just den här kranen. Jag kan tänka mig att göteborgarna är delade, vissa vill spara varenda kran medan de flesta tycker nog att det är trevligt om någon står kvar, säger Ulrika Palmblad Gröön.

Om allt går som beräknat ska kranen ska rivas under våren, meddelar Älvstranden Utveckling.