En knäckt bärarm under den främre vagnen gjorde att bergochdalbanan Jetline spårade ur vid dödsolyckan på Gröna Lund i somras.
Det uppger åklagaren och Haverikommissionen för tidningen Ny Teknik.
Enligt tidningen brast den först på höger sida, något som fick hjulenheten på samma sida att lossna. Sedan hände samma sak på andra sidan. Följden blev två tvärnitar på varandra.
– I samband med att det blir tvärnit kastas passagerarna framåt mot den så kallade säkerhetsbygeln, vilket gör att den böjer sig. Låsningen fungerar perfekt men metallen böjer sig när vuxna kastas emot den, säger åklagare Christer B Jarlås, som leder polisutredningen, till Ny Teknik.
Då hade de inte skadats
Tre personer föll ur. En kvinna i 30-årsåldern omkom och totalt nio personer skadades.
– Hade passagerarna haft vanliga bilbälten på sig hade de kanske inte skadats alls. Hela Jetline bygger på att de som åker sitter kvar av g-kraften, inte säkerhetsbygeln. Den finns där bara för att de inte ska kunna resa sig, säger Jarlås.
Haverikommissionens Tomas Ojala uppger för Ny Teknik att man har ”en bra bild” av varför bärarmen gick av men att han inte vill "förmedla det just nu”.
Fler tekniska undersökningar återstår och Haverikommissionens slutrapport väntas i maj eller juni.