Lastbilar med sprängsten, cement och byggmaterial kan få köra precis utanför människors hem i bostadsområdet på Kullsvedsvägen – i två års tid.  

Värmdö kommun håller nu på att titta på hur de ska komma fram med material till bygget av nya vattentornet i Hemmesta.

Det här har skapat oro och ilska hos Kullsvedsborna.

– Jag kan inte förstå hur de tänker. Människor bor här. Vi har barn som cyklar och rör sig i området, och många äldre som promenerar här, säger Cyréne Rosenquist, ordförande i lokala hyresgästföreningen på Kullsvedsvägen. 

Hela eller delar av områdets planterade träd längs vägen kan ryka. "Vi har problem med översvämningar här när det regnar mycket, det var därför träden planterades en gång i tiden" säger Cyréne Rosenquist, ordförande i lokala hyresgästföreningen på Kullsvedsvägen i Hemmesta har fått. Här med Christina Bennefall som också bor i området och sitter i styrelsen.

Hela eller delar av områdets planterade träd längs vägen kan ryka. "Vi har problem med översvämningar här när det regnar mycket, det var därför träden planterades en gång i tiden" säger Cyréne Rosenquist, ordförande i lokala hyresgästföreningen på Kullsvedsvägen i Hemmesta har fått. Här med Christina Bennefall som också bor i området och sitter i styrelsen.

Eva Tonström

Det finns totalt 270 hushåll i området och seniorcentret Diamanten, som är en öppen träffpunkt för äldre i Värmdö. 

Om man väljer Kullsvedsvägen för byggtrafik måste en carport och ett hus med förråd som tillhör boende i området rivas, och minst ett 20-tal gästparkeringsplatser. 

Även en parkyta mitt i området med en boulebana, grönytor och fikabord riskerar att ryka, är beskedet som hyresgästföreningen har fått. Vad som händer med träden längs gatan är också oklart.  

Här, genom en av områdets parkeringar, kommer byggtrafik köra om kommunen bestämmer sig för det. "I så fall river de carporten (t v i bild), ett plank och förrådshuset där borta vid träden" säger Cyréne Rosenquist (t h), ordförande i lokala hyresgästföreningen på Kullsvedsvägen i Hemmesta. Här med Christina Bennefall som också bor i området. Bakom förrådet ska också en ny väg dras genom skogen.

Här, genom en av områdets parkeringar, kommer byggtrafik köra om kommunen bestämmer sig för det. "I så fall river de carporten (t v i bild), ett plank och förrådshuset där borta vid träden" säger Cyréne Rosenquist (t h), ordförande i lokala hyresgästföreningen på Kullsvedsvägen i Hemmesta. Här med Christina Bennefall som också bor i området. Bakom förrådet ska också en ny väg dras genom skogen.

Eva Tonström

Förutom att en hel del behöver rivas i området, så innebär det buller, damm och vibrationer som tung trafik för med sig, menar Christina Bennefall, som också bor i området.

– Vad får vi för boendemiljö här? Har man gjort några mätningar? Lastbilar kommer att köra förbi precis utanför våra fönster. Många är oroade. 

Minst dåliga alternativet

Kristina Lång (C), ordförande i kommunstyrelsens planutskott, säger att inget av de fem förslag som fanns från början, var optimalt.

– Att nyttja Kullsvedsvägen är positivt ur ett barnperspektiv, eftersom Hemmestaskolans område inte påverkas, säger hon och hänvisar till alternativet där lastbilarna skulle gå via en gång- och cykelväg förbi skolan.

Däremot är det negativt att det innebär ökad trafik genom bostadsområdet och att boende påverkas, tillägger hon.

Den lilla parken med boulebana, bord, bänkar och gästparkeringar kan tas bort om byggtrafik dras genom området, och träden. På bilden Cyréne Rosenquist, ordförande i lokala hyresgästföreningen på Kullsvedsvägen i Hemmesta. Här med Christina Bennefall som också bor i området.

Den lilla parken med boulebana, bord, bänkar och gästparkeringar kan tas bort om byggtrafik dras genom området, och träden. På bilden Cyréne Rosenquist, ordförande i lokala hyresgästföreningen på Kullsvedsvägen i Hemmesta. Här med Christina Bennefall som också bor i området.

Eva Tonström

Just nu tar kommunen fram underlag för granskning och där utreds i praktiken bara ett förslag för byggtrafik: Kullsvedsvägen.

– Det finns inget annat alternativ, utan nu handlar det om att utreda hur vi kan lösa det för entreprenaden och de boende för att minimera risker och påverkan, säger Jonas Lundin, avdelningschef för vatten och avfall i kommunen.

Bärighet på vägen ska kollas, och vilka ytor som krävs för att lastbilarna ska kunna köra där. Även buller och vibrationer ska utredas.

– Vi behöver titta på tillfälliga lösningar för sådant som vi måste ta bort, under tiden bygget pågår, säger han.

Allt som rivs återställs när vattentornet är klart.